19 دی: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: در ۶ ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۱۴ هزار تُن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای برای تامین نیاز کشاورزان قمی در سطح استان توسط این شرکت تامین، تدارک و توزیع شد.
حسین زند روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در نیمه دوم سال نیز طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برای کشت پاییزه تدارک و ذخیره سازی مناسبی از کودهای کشاورزی یارانه‌ای در انبارهای زیر پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان صورت گرفته‌است.
وی با اشاره به اهمیت تامین کودهای یارانه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی، افزود: با تامین این میزان کود یارانه‌ای برای قم تلاش شد کشاورزان زحمتکش و بهره برداران بخش کشاورزی استان بدون هیچگونه دغدغه و نگرانی از بابت تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز خود به استقبال کشت پاییزه بروند.
وی با بیان این که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان استان قرار می‌دهد، ادامه داد: بر اساس سهیمه تعیین شده بیش از ۱۸ هزار تُن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای یاد شده امسال برای رفع نیاز کشاورزان استان تامین و تدارک می‌شود.
زند در بخش دیگری از سخنان خود به کشف و توقیف ۱۱ تن کود شیمیایی یارانه‌ای خارج از شبکه توزیع(قاچاق) در شهر جعفریه استان اشاره کرد و گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کودهای یارانه‌ای و در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انتقال محموله کود شیمیایی قاچاق با استفاده از یک دستگاه کامیون در یکی از مناطق شهر جعفریه در استان قم، بررسی موضوع در دستور کار کارگروه مربوطه قرار گرفت.
وی افزود: کارگروه بازرسی و پایش مواد کودی استان، محل مورد نظر را شناسایی و پس از هماهنگی پلیس امنیت اقتصادی، در بازرسی از کامیون توقیف شده ۱۱ تن کود شیمیایی قاچاق و فاقد مجوز حمل، به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال کشف شد.
وی ادامه داد: این محموله تا تکمیل مراحل قضایی نزد انبار اتحادیه تعاونی روستایی قم امانت سپاری شد.
بیش از ۱۴هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی درقم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

  • نویسنده :
  • منبع :