19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، جمعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده پلنگ دره این استان حدود ۵۰ درصد رشد پیدا کرده‌ است.
سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه‌های منطقه حفاظت شده پلنگ دره از گستردگی زیادی برخوردار است و انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و گونه‌های گیاهی ارزشمند را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: قوچ و میش، کَل و بز، گرگ، گربه وحشی، گراز، روباه، انواع مار، کبک و تیهو و انواع پرندگان شکاری از گونه‌های موجود در این منطقه حفاظت شده به شمار می‌آید.
وی احداث پاسگاه سمندری در این منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: پاسگاه راهجرد در منطقه حفاطت شده پلنگ دره که کمی مستهلک شده بود نیز، بازسازی و درحال حاضر فعال شده‌است.
منطقه پلنگ دره قم با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم قرار دارد. این منطقه به علت وجود پلنگ و داشتن زیستگاه‌های جانوری و گیاهی از دیر باز به این نام شهرت یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین یادآور شد: پاسگاه وسف در منطقه شکار ممنوع کهک که مدتی در اختیار این اداره‌کل نبود، نیز دوباره طی تفاهم‌نامه‌ای در اختیار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ عدد از انواع گونه‌های پرندگان و پستانداران موجود در استان قم آسیب دیده، تیمار و تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفتند.
 وی ادامه داد: ۱۰۰ عدد از انواع جانوران نیز در زیستگاه های اصلی رهاسازی شدند.
موسوی در عین حال بیان داشت: ۲۷۱ گونه از انواع پرندگان رصد و شناسایی شده‌اند که ۸۱ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده و عمدتا مهاجر هستند.
وی در ادامه افزود: ۲۸ گونه نیز انواع پرندگان شکاری است که در برگیرنده تنوع گسترده‌ای از پرندگان است.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه خزنده تصریح کرد: این خزندگان بیشتر در محدوده شرقی استان و در منطقه کویر و دشت مسیله مشاهده می‌شوند، ضمن آنکه دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ نیز وجود دارد.
وی انجام پنج نوبت سرشماری تابستانه و زمستانه در مناطق حفاظت شده و ممنوع مانند پلنگ دره، کهک و تالاب مره را مورد توجه قرار داد و گفت: این سرشماری از انواع گونه‌های جانوری به‌ویژه کَل، بُز، قوچ و میش صورت گرفته است.
وی با ذکر اینکه ۱۰ دستگاه موتورسیکلت به مناطق حفاظت شده استان تحویل داده شد خاطر نشان کرد: سه تَن به تعداد نیروی محیط‌بان استان هم اضافه شد، و اکنون ۲۳ محیط‌بان در مناطق حفاظت شده مشغول به دیده‌بانی و خدمت می‌باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :