۱۹ دی: اکنون با اقدام اروپایی‌ها در تحریم ایران، بیش از همه این روسیه است که بسیار خوشحال است.
سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۴۹ مورخه اول آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «حق با ظریف بود» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

دکتر محمدجواد ظریف در نوار جنجالی، سخنانی را در رابطه با روسیه مطرح کرد که به مذاق خیلی از اصول‌گرایان خوش نیامد و سر و صدای زیادی به پا کردند. ظریف گفته بود: روسیه در هفته آخر برجام حداکثر تلاش خود را کرد که برجام به نتیجه نرسد و همانطور که می‌بینید در آن عکس معروف نیز وزیر خارجه روسیه نیست.
من از طرفداران جدی رابطه با روسیه و چین هستم. من از مخالفان جدی تفکر رئالیستی هستم و همیشه در طول زندگی دانشجویی، علمی و سیاسی‌ام در برابر این تفکر ایستاده‌ام و این موضوع دلیل تئوریک و عملی دارد اما معتقدم که روسیه همسایه ماست. ارتباط با روسیه مهم است و چین نیز کشوری است که در حال برآمدن است و در سال‌های آینده به قدرت اول تبدیل می‌شود. لذا معتقد به رابطه جدی با این کشورها هستم ولی معتقدم که رابطه ما با این کشورها باید با چشم باز باشد، روسیه به نفعش است که در روابط ما با غرب بحران نباشد ولی به نفعش نیست که روابط ما با غرب عادی سازی شود. چرا که اگر روابط ما با غرب عادی سازی شود روسیه دو ضرر می‌بیند. اول اینکه اولویت آمریکا و ترامپ عوض می‌شد. اگر ترامپ اولویتش ایران نشده بود اولویتش چین و روسیه بود و وقتی ایران اولویت می‌شود اولویت‌های دیگر در مراحل بعدی قرار می‌گیرند. دوم اگر ما نیازمند چین و روسیه به خاطر دشمنی با غرب باشیم اولاً دیگر آنها مجبور نیستند با کسی رقابت کنند. ثانیاً همواره می‌توانند از ما بیشترین منافع را ببرند.
در این ارتباط دیروز خیری از خوشحالی روس‌ها از تحریم بیشتر ایران منتشر شد. خبر این بود: کنستانتین سیمونوف، مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه در یک برنامه تلویزیونی گفت: ایران تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند و این تحریم‌ها سخت‌تر نیز می‌شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست.
در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه‌های جاه طلبانه‌ای برای سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم.
پیش از آن فلاحت پیشه فعال سیاسی اصولگرا گفته بود: همان‌گونه که در برجام و مذاکرات هسته‌ای، روسیه برنده شد، در مسئله جنگ اوکراین هم باز این مسکو بود که پیروز شد. درخصوص ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات ایرانی اتفاقاً خود روسیه بخش عمده‌ای از این اخبار و ادعاها را مطرح کرد، نه ایران، کما اینکه هیچ‌گاه مقامات رسمی در جمهوری اسلامی ایران ارسال این تجهیزات و تسلیحات را به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین تأیید نکردند، ولی روسیه از همان ابتدا عنوان کرده بود که ما محموله‌های پهپادی را از ایران خریداری کرده‌ایم و آن را در جنگ اوکراین به کار بسته‌ایم. حتی روس‌ها پا را فراتر گذاشتند و از نظر کیفی قدرت پهپادهای ایرانی را زیر سؤال بردند و عنوان داشتند که پهپادهای ایرانی کیفیت لازم و کارایی مدنظر روسیه را در جنگ ندارد؛ یعنی در همین مسئله هم روسیه برخورد نامناسبی با ایران داشت.
اکنون هم با اقدام اروپایی‌ها در تحریم ایران، بیش از همه این روسیه است که بسیار خوشحال است، چراکه مسکو با اقداماتش توانست در جنگ اوکراین یک شریک‌ برای خود بتراشد.


  • نویسنده :
  • منبع :