19 دی: سخنگوی دولت با روایت حضور رئیس جمهور میان مردم در یکسال گذشته برای شنیدن حرفهای آنها، تاکید کرد: دولت از بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند و در حوزه شنیدن صدای اقشار مختلف، مردم را دسته بندی نمی‌کند؛ هر کسی به هر شیوه ای که صحبت و اعتراض کند مردم است.
علی بهادری جهرمی شنبه شب در گفت‌وگویی درباره چرایی حوادث اخیر در کشور گفت: در نظم نوین جدیدی که در حال طراحی است معاندان به دنبال جرقه‌ای بودند تا کشور را مشغول موضوعی کنند تا جوانان ما نتوانند به جایگاهی دست یابند و با تحلیل‌ها و خبررسانی‌های نادرست، کشور و مردم را مشغول خود کنند اما به فرموده رهبر انقلاب این حوادث نباید ما را از مسیر اصلی غافل کند.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه داد: بدیهی است که این حوادث برنامه ریزی شده بود و حجم عملیات رسانه‌ای توسط دشمنان بیانگر این موضوع بود.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: وقتی هندسه قدرت جهانی دچار تغییر و تحول شود عملا موانع سست می‌شود بهمین دلیل، ایران می‌تواند خیلی از تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و در عین حال هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و به شکل جدی به دنبال استیفای حقوق خود باشد.
وی یادآور شد: اگر بخواهیم یک تحلیل راهبردی از حوادث اخیر داشته باشیم، باید ببینیم در سطح منطقه و جهان چه حوادثی رخ داده است. در ایام اخیر به وضوح شاهد بودیم تغییراتی در سطح جهانی رخ داده است و هژمونی جهانی که با برتری یک کشور همراه بود، در حال تغییر است. اینکه چه کشوری در چه جایگاهی در نظم جدید جهانی باشد اکنون و طی سال‌ها تعیین خواهد شد. به طور طبیعی کشورهایی که عملکرد خوبی در این ایام داشته باشند، جایگاه بهتری در جهان آینده خواهند داشت.
بهادری جهرمی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم اضافه کرد: تلاش شد که با سیاست همسایگی، جایگاهی در شان ایران در هندسه جدید جهانی محقق شود.
وی گفت: تحلیل ما این است که دشمن در حوادث اخیر تلاش کرد نگذارد تا کشور در این تغییر نظم جهانی که در حال رقم خوردن است، به جایگاه خود برسد. دشمنان متوجه شدند که مسیر تحریم‌ها جواب نمی‌دهد به همین دلیل با جنگ شناختی سعی کردند تا مردم را با مشکلات داخلی مشغول کنند اما معتقدیم که باید اعتراضات مردم شنیده شود. بدیهی است که حوادث اخیر برنامه‌ریزی شده بود و دشمنان به دنبال بهانه‌ای بودند تا این عملیات را اجرا کنند.
دبیر هیات دولت گفت: پلیس آمریکا در ۶ سال گذشته، بیش از هزار نفر را بازداشت کرده یا به قتل رسانده که حدود ۲۵۰ نفر آن‌ زنان بودند، یعنی در آمریکا هر ۱۰ روز یک زن توسط پلیس به قتل رسیده است، اما اخبار آن هیچ وقت پررنگ نمی‌شود.
بهادری جهرمی در ادامه این گفت و گو درباره کار ویژه دولت گفت: اولویت دولت احصای مشکلات و چالش‌ها و پذیرایی نکات و ایده‌ها برای حل آنها است. دشمن با برنامه‌های دولت و مسیر حرکتی که مردم در پیش گرفته‌اند مشاهده کرد که عاقبت این مسیر به نفعش نخواهد بود و عوامل رشد شامل استعداد، سرمایه انسانی در میدان بودن و داشتن منابع غنی را دارا است.
دهه هفتاد و هشتادی‌ها سیلی محکمی به گوش دشمن خواهند زد 
سخنگوی دولت درباره موانع پیشرفت کشور گفت: نظام دیکتاتوری شاهنشاهی یکی از موانع پیشرفت کشور بود اما دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی موانعی زیادی بر سر پیشرفت کشور ایجاد کرد. هر جایی که می‌خواستیم رشد کنیم با تحریم دشمن مواجه بودیم اما با تغییر نظم جهانی این موانع از بین می‌رود و در هندسه جدید قدرت جهانی، کشور ما می‌تواند یک صعود جهشی داشته باشد.
وی ادامه داد: در جنگ، دشمن می‌خواست مانع ما شود، اما به قدرت نظامی تبدیل شدیم. در زمینه اقتصادی همین اتفاق افتاد و بدون تردید در جنگ شناختی نیز دشمن موفق نخواهد شد و به طور قطع، جوانان دهه هفتادی و هشتادی سیلی محکمی به گوش دشمن خواهند زد.
آمریکا از نقش آفرینی ایران در جهان می‌هراسد
بهادری جهرمی درباره فعالیت‌های دولت در حوزه سیاست خارجی و وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای ارسال پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: روش دشمن همیشه همین بوده است. وقتی در میز مذاکره حرفی برای گفتن ندارد سعی می‌کند از سایر اهرم‌ها برای فشار استفاده کند که این روش جدید نیست و آزموده را آزمودن خطاست.
سخنگوی دولت افزود: ایران کشوری است که ۸ سال به واسطه جنگ افروزی همین کشورهای مدعی حقوق بشر و کمک به یک رژیم دیکتاتوری معلوم الحال شرایط سختی را پشت سر گذاشت. ایران قهرمان مبارزه با تروریسم بوده و هست و از یادها نرفته که این ایران بود که با داعشی می‌جنگید که غربی‌ها ایجاد کرده بود. پس اگر کسی بخواهد پاسخگوی ارسال سلاح باشد میزان فروش سلاح آمریکا روشن است. آمریکا به عنوان بزرگترین صادر کننده تجهیزات نظامی در جهان، امروز مدعی است ایران به کشوری پهپاد می‌فروشد که بزرگترین دارنده امکانات نظامی جهان است.
بهادری جهرمی تاکید کرد: آمریکا از نقش آفرینی ایران در جهان می‌ترسد. مسیر ایران روشن است در عین حال که حافظ صلح بوده با دیپلماسی فعال این مسیر را ادامه خواهد داد. ایران خواستار میانجی گری جنگ روسیه و اوکراین است.
مردم را دسته بندی نمی‌کنیم
سخنگوی دولت درباره حضور خود در دانشگاه علامه و اینکه دولت برای به رسمیت شناختن اعتراض چه برنامه‌ای دارد، گفت: در حوزه شنیدن صداها، ما مردم را دسته بندی نمی‌کنیم و هر کسی به هر شیوه ای که اعتراض کند مردم است.
بهادری جهرمی افزود: دولتی که در یک سال به ۳۱ سفر استانی می‌رود یعنی دیوار را برداشته و آماده شنیدن صدای مردم است. وقتی رییس جمهور پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه به میدان میوه و تره بار می‌رود یا وقتی برخی جایگاههای سوخت هک می‌شوند یه پمپ بنزین می‌رود یا هنگامی که زاینده رود خشک می‌شود به اصفهان می‌رود، نشان می‌دهد رئیس‌جمهور در میدان است.
دولت مردمی از بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند
بهادری جهرمی گفت: رییس جمهور با نخبگان و اصحاب رسانه بدون توجه به طیف و جناح نشست برگزار می‌کند و از هر روش مسالمت آمیز برای انتقال کلام و حتی اعتراض استقبال می‌کند. دولت مردمی از بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کند.
رییس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: اگر دولت از ظرفیت نخبگان استفاده نکند و حرفشان را نشنود خود ضرر می‌کند.
وی دریاره تاثیر این نشست‌های نخبگانی گفت: بسیاری از سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ها بر پایه همین نشست‌ها انجام می‌شود. رییس جمهور در یک سال ۶ بار دانشگاه رفت و معاون اول هم هفته قبل خوابگاه دانشگاه شریف رفت تا ناراحتی‌ها را رفع کند. جدای از اینها ۷۵ درصد اعضای کابینه، عضو هیات علمی دانشگاه هستند.
سخنگوی دولت اظهار کرد: در حوزه عمومی هم ممکن است کسی اصلا جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد اما رییس جمهور با او حرف می‌زند؛ او دیوارها را برداشته است.
بهادری جهرمی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با دانشجویان دانشگاه علامه گفت: به دعوت دانشجویان، مهمان آنها بودم. تعدادی دانشجو از آغاز از سالن بیرون رفتند و خواستند حرفهای خود را بیرون سالن بزنند که گفتم نمی‌پسندم اما احترام می‌گذارم. وقتی پرسش و پاسخ تمام شد خواستم بیرون بروم که مسئولان تشریفات خواستند از در دیگر بروم اما ماندم و ۲۰ دقیقه در جمع دانشجویان حاضر شدم و به هر کسی که سوال داشت پاسخ دادم و این روند را ادامه می‌دهم.
مثبت شدن تراز تجاری به دلیل افزایش صادرات
بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در اقتصاد گفت: دولت در این مدت در حوزه تجارت خارجی اقداماتی را انجام داد یکی از این موارد مثبت شدن تراز تجاری است و دلیل آن افزایش صادرات است.
وی ادامه داد: اما دولت در داخل به دنبال کنترل تورم بود که یک سلسله اقدامات را برنامه‌ریزی کرد تا نقدینگی موجود را به سمت پیشران‌هایی چون انرژی و مسکن ببرد و در حقیقت نقدینگی را هدایت و کنترل کند.
مسیر نزولی تورم در دولت سیزدهم
سخنگوی دولت اضافه کرد: با سیر صعودی که تورم داشت باید از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسید، اما اکنون به ۴۰ درصد رسیده و با همین مسیر کاهشی اگر پیش رویم، آینده خوبی در این حوزه برای کشور رقم خواهد خورد.
بهادری جهرمی با اشاره به کاهش واردات گندم، عمده‌ترین دلیل آنرا خرید از مردم و حذف رانت عنوان کرد و گفت: از همین رو واردات به دلیل تولید، کاهش یافت و اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شد. ۱۶ سال صادرات سیب نداشتیم و امروز سیب ما صادر می شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در حوزه دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی زنجیر و موانع صادرات را برداشت تا مردم بتوانند صادرات داشته باشند و زیرساختها را فراهم کرد، تصریح کرد: در حوزه مسیرهای تجاری، ایران چهارراه ترانزیت بود اما برخی کشورها که به دلیل سوء مدیریت داخلی، ایران را دور می زدند و صادرات خود را انجام می‌دادند اما امروز در شرق کشور این مسیر هموار شد.
سخنگوی دولت در ارتباط با حوزه کسب و کار گفت: امروز با ثبت در سامانه می‌توان مجوز ۵۰۰ نوع کسب و کار را دریافت کرد و این یعنی اقدام اقتصادی دولت شروع شده است.
وی منشا تورم را نقدینگی دانست و گفت: حجم نقدینگی در سال ۹۲ حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. تورم چون بهمن مسیر خود را خراب می‌کند و هر جا برود مشکلات ایجاد می‌کند و نتیجه همین تورم ۶۰ درصدی دولت قبل بود.
بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت با هدایت معاون اول رییس جمهور طرح‌هایی را به عنوان پیشران سرمایه گذاری ارائه کرد که باعث فعال شدن چندین حوزه شد. این سرمایه گذاری مستقیم نبود بلکه دولت آنرا هدایت کرد.
وی گفت: با این همه، دولت مردمی با حذف خلق پول و نقدینگی، تورم را از ۶۰ به ۴۰ درصد رساند و اگر با همین روند، آینده روشنی پیش بینی می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :