19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به طرح انتقال آب از قم به روستاهای بخش قنوات گفت: این طرح که جزء اصلی‌ترین مصوبه‌های سفر سال گذشته رییس جمهور به استان بوده، هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حسن بختیاری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت مصوبه‌های سفر دی‌ماه سال گذشته رییس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم به استان قم افزود: مهمترین مصوبه، انتقال آب از قم به روستاهای قنوات بوده که این طرح در حال انجام است، و درنهایت تا پایان سه‌ماهه سوم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح، حدود ۴۵۰ میلیارد ریال بوده، که با اجرای آن، روستاهای شهر قنوات به شبکه آب شهر قم متصل، و از نظر کمی و کیفی نیز پایداری برای روستاهای این بخش استان ایجاد می‌شود.
قنوات در بخش مرکزی استان قم قرار دارد، این شهر حدود هشت هزار تَن جمعیت دارد و مساحت آن نیز ۳۰۸ هکتار و فاصله آن با شهر قم ۹ کیلومتر می‌باشد.
بختیاری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های کلان استان برای مدیریت مصرف آب خاطرنشان کرد: شرایط کشور و به تبع آن استان به نحوی است که موضوع مدیریت مصرف و سازگاری با کم آبی باید به عنوان یکی از ضرورت‌های کاری، در نظر گرفته شود، و بدون کمک مردم عبور از شرایط پیش رو چندان قابل تصور نیست.
وی با ذکر این نکته که قم به طور طبیعی در اقلیم گرم و خشک واقع شده، و پیشینیان ما نیز در خصوص مدیریت مصرف برنامه داشتند و با معضل کم آبی در هر زمانی همراه بودند گفت: پیش‌بینی ما در فصل فعلی این است که بارش‌ها در حد متوسط دوره بلند مدت نخواهد بود، و همین موضوع باعث شده تا علاوه بر اینکه تابستان را با ۱۰ درصد کاهش مصرف پشت سر بگذاریم، در پاییز نیز همین را در برنامه‌ها داشته باشیم.
مدیرعامل آبفای قم با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف آب از شاخص‌ترین برنامه‌های این استان می‌باشد گفت: از این رو از عموم افراد جامعه، درخواست داریم تا کماکان مانند تابستان، مصرف بهینه را امری جدی تلقی کنند.
بختیاری گفت: خوشبختانه توانستیم، با سه درصد کاهش در مصرف، از فصل گرما عبور کنیم، و اگر بتوانیم با همین میزان صرفه‌جویی از پاییز نیز گذر کنیم، با امیدواری بیشتری وارد فصل زمستان می‌شویم، و انشاالله شرایط بارش و باران رحمت‌الهی به نحوی باشد که برای تابستان آینده مشکل نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: البته برنامه‌هایی نظیر حفر و تجهیز چاه‌های جدید نیز در دستور کار داریم، که با یک ضریب اطمینان بیشتری وارد سال ۱۴۰۲ شویم، همه این‌ها در صورتی که مصرف بهینه در بین مردم به عنوان یک فرهنگ درست وجود داشته باشد، تحقق می‌پذیرد و قاعدتا هزینه‌های اداره شهر نیز کمتر خواهد شد.
مدیرعامل آبفای قم در پاسخ به سوالی مبنی بر حجم آب تولید شده در استان در سال جاری در قیاس با سال قبل یادآور شد: در نیمه نخست امسال نسبت به ۶ ماهه سال گذشته، آب کمتری را تولید کرده‌ایم، و به نوعی کاهش مصرف داشته‌ایم و این امر ناشی از ۲ موضوعِ مدیریت فشار در شبکه توسط کارشناسان و همچنین کاهش مصرف از سوی شهروندان است.
بختیاری در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سوال که وضعیت سدهای استان به چه صورت است بیان داشت: سدهای کوچری و ۱۵ خرداد به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر قم هستند که سد کوچری حدود ۸۰ میلیون مترمکعب، و سد ۱۵ خرداد نیز حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد، و امیدوار هستیم با بارش‌های پاییز و زمستان شرایط بهتری داشته باشیم، ولی نسبت به سال قبل، در منابع آبی سدها با کاهش مواجه هستیم، که حاکی از ضرورت توجه بیش از پیش به امر مدیریت مصرف است.
مدیرعامل آبفای قم در پاسخ به این پرسش که کاهش منابع آبی تا چه اندازه است گفت: نسبت به سال قبل حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش را در حجم سدهای تامین کننده آب استان داریم.
این مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه پیگیری‌هایی برای حل مشکل کاهش سهم استان از سد کوچری صورت گرفته است بیان کرد: دلیل اصلی این کاهش سهمیه، در حقیقت کاهش بارندگی‌ها بوده، ولی به منظور تامین رفاه شهروندان و تامین آب شرب با کیفیت، توسط استاندار و نمایندگان مجلس، پیگیری‌های زیادی انجام شده، و یک مدیریت خوبی را در منابع آبی داشته باشیم، شرایط متعادلی در برداشت آب از سدها ایجاد شود و ذخیره مناسبی برای تابستان فراهم کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :