19 دی: غرب به سرکردگی آمریکا از ماهها پیش کارزاری رسانه ای و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین به راه انداخته است و بر ادعاهای ضد ایرانی خود اصرار می ورزد؛ ادعاهایی که تهران آن را قاطعانه رد می کند.
نمایندگی روسیه در سازمان ملل متجد خواستار برگزاری دو نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل و موضوعات مرتبط با اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شده بود که نشست مرتبط با ادعاهای ضد ایرانی عصر چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد.
دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته بود: روز چهارشنبه با توجه به درخواست انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد انطباق این موضوع با منشور سازمان ملل گفتگو خواهیم کرد.
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز هشدار داده بود: تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ غیر قانونی است و این سازمان نباید براساس منویات کشورهای غربی عمل کند.
به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.
لیزا کارتی معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست عصر چهارشنبه به وقت محلی در شورای امنیت مدعی شد روسیه یا استفاده از پهپادهای ایرانی در تجاوزش به اوکراین تلاش می کند از رفتارش شانه خالی کند.
این دیپلمات آمریکایی همچنین ادعا کرد روسیه از جایگاهش در شورای امنیت سوء استفاده می کند. وقت شورا را هدر می دهد و قطعنامه هایش را غیر فعال می کند و علاوه بر تهدید سازمان ملل تلاش می کند فعالیت آن را مختل کند.
نماینده آمریکا مدعی شد ایران با ارایه پهپاد به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.
نمایندگان کشورهای غربی نیز همسو با واشنگتن همین ادعا را مطرح کردند. نماینده  فرانسه در سازمان ملل مدعی شد اقدام ایران در انتقال پهپاد به روسیه که آنها را علیه غیر نظامیان به کار برد، جنایت جنگی است.
سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل مدعی شد ایران باید انتقال پهپاد به روسیه را متوقف کند و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.
نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست در همسویی با آمریکا و متحدانش مدعی شد ایران به روسیه پهپاد ارائه کرده و روسیه نیز از آنها برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است
نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز که کشورش در حال جنگ با روسیه است، همسو با غرب مدعی شد روسیه به تهدید و باج گیری خود ادامه می‌دهد و این بار نوبت به دبیرخانه سازمان ملل متحد است.
وی در تداوم ادعاهای ضد ایرانی دولت کی یف مدعی شد از تمام کشورها می‌خواهیم که هرگونه اقدام ممکن برای توقف انتقال پهپاد از ایران به روسیه را بررسی کنند.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد شدید از رویکردهای غرب به ویژه آمریکا گفت:هیات های غربی در رابطه با درخواست بررسی و تحقیق در رویدادهای اوکراین، ریاکاری و منشور سازمان ملل را نقض می کنند.
نماینده روسیه در نشست شورای امنیت افزود دبیرکل سازمان ملل صلاحیتی برای تحقیق درباره استفاده از پهپادها در اوکراین ندارد.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با رد این ادعاها گفت:تمام اتهامات بی اساس علیه کشورم را قاطعانه رد می کنم. هیچ سلاحی برای استفاده در درگیری اوکراین، چه قبل و چه بعد از درگیری در اختیار طرفین قرار ندادیم.
نماینده ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران هیچگونه تجهیزات یا فناوری که بتواند به توسعه تسلیحات هسته‌ای کمک کند، تولید نکرده است.
شورای امنیت سازمان ملل نخستین بار این ادعاها را در نشست ۲۷ مهرماه پشت درهای بسته بررسی کرد که پس از چند ماه فضاسازی غرب به رهبری آمریکا درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مطرح شد.
در آن نشست که همزمان با تشدید جنگ اوکراین برگزار شد، آمریکا، انگلیس و فرانسه در تداوم جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و هراس از ارتباط و اتحاد این دو کشور، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و بکارگیری آن در جنگ اوکراین را مطرح کردند.
اوکراین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل این ادعا را مطرح کرده بود.
"کنستانتین ورونتسوف" معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود: داستان‌هایی که درباره فروش ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه مطرح می‌شود، برای برچیدن نهایی برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) است.
ورونتسوف روز دوشنبه به وقت محلی در نشست کمیته اول هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: بار دیگر به طور قاطعانه ادعاهای جعلی و کاملا غیرمستند کشورهای غربی در خصوص ارسال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه را که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، رد می کنیم.
این مقام دولت پوتین اظهار داشت که دلایل چنین کارزار و تبلیغات مداومی کاملا روشن است. آمریکا که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل را با خروج یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸ آشکارا نقض کرد، بهانه دیگری برای برچیده شدن نهایی این توافق ابداع کرد.
وی پیش بینی کرد: نتیجه این اقدامات غیرمسئولانه افزایش تنش در منطقه خلیج فارس خواهد بود. چنین فعالیت‌های کوته ‌فکرانه‌ای به چیزی ختم نمی‌شود زیرا همانگونه که پیشینیان گفته‌ اند، کسی که باد می‌ کارد، توفان درو می‌ کند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و تصریح کرد که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.
وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، افزود: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌ وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.
کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.
این مقام ارشد وزارت خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :