19 دی: نماینده روسیه در سازمان ملل ادعاهای بی‌اساس درخصوص استفاده این کشور از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین را رد کرد.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که شامگاه جمعه برگزار شد بار دیگر ادعاهای اثبات نشده مبنی بر اینکه مسکو از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده می‌کند را به‌طور قوی رد کرد.
بنابر گزارش ریا نووستی، نبنزیا در این نشست در پاسخ به ادعاهای گیلعاد اِاردان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بیانیه‌ای را قرائت کرد که مدعی شد، هیچ شکی وجود ندارد که اکنون از تسلیحات ساخت ایران در اروپا استفاده می‌شود.
نماینده روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: امروز از شنیدن اظهارات دیکته شده نماینده دائم اسرائیل در مورد ادعای اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین شگفت زده شدیم. ما این را تلاشی برای اعمال فشار بر شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل متحد می‌دانیم که نشان‌دهنده تمایل آنها برای تحمیل عقیده خود به جامعه بین‌المللی به عنوان حقیقت نهایی است. ما پیش از این، چنین اظهاراتی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز قاطعانه آنها را رد می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بارها به‌طور جدی ادعاهای واهی مقامات آمریکایی و اروپایی درباره قرار گرفتن پهپادهای ایران در اختیار روسیه و استفاده از آنها در جنگ علیه اوکراین را رد کرده‌اند.
سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست جمعه شب شورای امنیت تحت عنوان صلح و امنیت بین المللی تاکید کرد که ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و با وجود موافقت‌نامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه، هرگز به طرف‌های جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.
این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در یک تلاش مذبوحانه تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه نمایند.
وی همچنین تصریح کرد: گذشته از موضع حقوقی و سیاسی،ایران از جنبه اخلاقی معتقد است که تامین تسلیحات نظامی نمی تواند به پایان جنگ کمک کند و باعث افزایش جنگ شده و صدمات و تخریبها را افزایش داده و باعث رنج و درد غیر نظامیان می شود. این دلیلی است که ایران از طرف‌ها خواسته است به تعهدات خود تحت حقوق بین المللی انسان دوستانه و اجرای رایزنی برای حمایت از شهروندان وساختارهای حیاتی در مقابل حملات نظامی عمل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :