19 دی: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور با تکرار ادعاهای واشنگتن به رغم تکذیب مکرر جمهوری اسلامی ایران، برای پیشبرد کارزار ضدایرانی کشورش، تهران را همچنان متهم به کمک "مخفیانه" به اوکراین و عدم موفقیت در این زمینه کرد.
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران شامگاه جمعه به وقت محلی، این مطلب را با بازنشر  توییت دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که در اجلاس گروه ۷ در نمایشی مدعی قطعات پهپادهای ایرانی شده بود، و به رغم تکذیب مکرر مقامات جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این روزها نقش خود را در حد یک شرکت کننده در نشست های نمایشی ضدایرانی با حضور مخالفان جمهوری اسلامی ایران و هماهنگ کننده دیدارهای آنان با مقامات ارشد دولت بایدن تنزل داده است، در تداوم کارزار ضد ایرانی آمریکا در جبهه جنگ اوکراین و نیز ناآرامی ها در ایران مدعی شد: ایران انکار می‌کند اما شواهد روشن و آشکار است. پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند. شاید رهبران ایران فکر می کردند می توانند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوز وحشیانه روسیه فرار کنند. اما نتوانستند.
پیش از این نیز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در نشست گروه هفت شرکت کرده است، با تکرار ادعای کمک تسلیحاتی ایران اعلام کرد واشنگتن به دلیل حمایت ایران از روسیه، تحریم های بیشتری اعمال خواهد کرد.
بلینکن افزود که آمریکا با شرکایش برای اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که از جنگ پوتین علیه اوکراین حمایت می‌کنند، همکاری می‌کند.
وی با بیان اینکه این تحریم ها شامل ایران نیز می شود، ادعا کرد پهپادهای ارسالی ایران به روسیه، غیرنظامیان در اوکراین را می کشد و زیرساخت‌های غیرنظامی را نابود می‌کند و نیروهایش در کریمه به روسیه در انجام این حملات کمک می‌کنند.
بلینکن افزود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوکراین وحشت‌پراکنی می‌کند و جامعه بین‌المللی از روسیه می‌خواهد استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح را پایان دهد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین با ذوق زدگی از تداوم ناآرامی ها در ایران گفت که شجاعت زنان و مردان ایرانی الهام‌بخش همه ما است و اعتراض ها با گذشت ۵۰ روز در پی مرگ مهسا امینی ادامه دارد.
بلینکن با حمایت از ناآرامی ها ادامه داد که با همکاری شرکای خود کسانی را که در "سرکوب ها" ناآرامی ها دخالت دارند، تحریم کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد واشنگتن در حال رایزنی با شرکت‌های فناوری به منظور کمک به برهم زنندگان نظم عمومی ایران است.

  • نویسنده :
  • منبع :