19 دی: شهر مقدس قم در سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) غرق درعزا و ماتم شده‌است.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) شب گذشته و امروز به مناسبت این روز غم‌بار با برگزاری آیین‌های عزاداری و سوگواری درغم جانسوز کریمه اهل بیت بر سرو سینه زده و اشک ماتم می‌ریزند.    
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به همین مناسبت یکپارچه سیاهپوش شده و صدای نوحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درسوگ رحلت این بانوی بزرگوار اسلام از ماذنه‌های آن به گوش می‌رسد.
صحن‌ها و شبستان‌های حرم مطهر مملو از جمعیتی داغدار است که هم نوا با مداحان اهل بیت(ع) مرثیه سرایی کرده و زیارت نامه حضرت معصومه(س) را قرائت، همچنین سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی و شخصیت گوهربار  کریمه اهل بیت (ع)‌ تبیین می‌نمایند.
هیات‌های مذهبی قم نیز به همین مناسبت با حرکت دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف قم درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اجتماع کرده و سوگواری می‌کنند.   
در همین حال دسته عزاداری خادمان و ارادتمندان حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از بیت النور به سمت حرم مطهر به حرکت در آمده و با تجمع در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشتند.

آیین سوگواری خادمان حرم بانوی کرامت نیز روز شنبه همزمان با دهم ربیع‌الثانی سالروز رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه (س) در قم برگزار شد.

بر همین اساس، گروهی از خادمان حرم کریمه اهل بیت (س) با اجتماع در مسجد اهل بیت (ع)، با لباس‌ها و حمایل‌های متحدالشکل و حمل اسپندان در صفوفی منظم و منسجم در حالی که قشرهای مختلف مردم به‌ویژه بانوان با چشمانی اشکبار و دل‌هایی مملو از غم و اندوه آنها را همراهی می‌کردند به طرف حرم حضرت معصومه (س) حرکت، و با حضور در صحن امام رضا (ع) این مکان مقدس، عشق و ارادت قلبی خود را به ساحت نورانی بانوی آب و آیینه ابراز نمودند.
همچنین در مسجد مقدس جمکران، بقاع امامزادگان،‌ دفتر مقام معظم رهبری در قم، بیوت آیات عظام و دیگر اماکن دینی و مذهبی،‌آیین‌های سوگواری به مناسبت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (ع) برگزار شد. 
مردم متدین و دوستدار ولایت قم همچنین با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف این شهر مقدس از عزاداران کریمه اهل بیت(ع) پذیرایی می‌کنند.
عصر روز گذشته نیز مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع) با حضور گسترده ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) و نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع)‌ برگزار شد.
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانو حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره متولد شد.
این بانو از دریای دانش بی کران پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثّه و عابده لقب گرفت.
در سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت معصومه(س) با همراهی بستگانش بر اساس ماموریت دیدن برادرش، امام رضا(ع) راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» درکنار سایر بزرگان شهر قم به استقبال این بانو رفتند، آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود.
حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای زیارت مرقد این بانو رهسپار شهر قم می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :