اگر برخی اصلاحات در کشور انجام شده بود اکنون وضعیت و شرایط کشور متفاوت بود. کسانی که با تنگ نظری و قدرت طلبی مانع اجرای آنها شده‌اند، به طور قطع امروز مسئول خیلی از حوادث کشور هستند.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۱ مورخه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «اصلاحات را آغاز کنید» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

به دنبال اعتراضات اخیر در کشور که هم از لحاظ ابعاد و هم از نظر ترکیب معترضین در کشور بی‌سابقه بوده است برخی از دلسوزان انقلاب خواستار توجه به اعتراضات مشروع معترضین شده و انجام اصلاحاتی در سیاست‌ها و شیوه‌های حکمرانی را خواستار شدند
زمزمه لزوم انجام برخی اصلاحات در کشور هرچند مدت‌هاست که دلسوزان نظام بر آن اصرار دارند ولی تاکنون ثمری نداشته است. بی‌تردید اگر برخی اصلاحات در کشور انجام شده بود اکنون وضعیت و شرایط کشور متفاوت بود. کسانی که با تنگ نظری و قدرت طلبی مانع اجرای آنها شده‌اند، به طور قطع امروز مسئول خیلی از حوادث کشور هستند.
در همین ارتباط برخی شخصیت‌ها و فعالان سیاسی و رسانه‌ها بر لزوم هرچه سریعتر اجرای برخی اصلاحات در کشور تأکید کردند. آقای قالیباف که همیشه با توجه به شرایط و اوضاع موضع می‌گیرد در آخرین سخنانش بر لزوم برقراری حکمرانی جدید تأکید کرد و بدون اشاره به ویژگی‌های این حکمرانی گفت: نوبت مسئولان کشور است که پاسخ بصیرت مردم را با اقدامات لازم در کارآمدسازی و برطرف کردن نقاط ضعف در حوزه‌های حکمرانی اقتصادی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی اجتماعی و حکمرانی سیاسی بدهند.
حمیدرضا ترقی از فعالان سیاسی هم تصریح کرد: اعتماد عمومی آسیب دیده است و مسئولان باید اصلاحات را در پیش بگیرند
روزنامه اطلاعات نیز با تأکید بر اینکه حاکمیت تا دیر نشده، صدای مردم را بشنود، نوشت: حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اگر در صدد گشایش و بهبود اوضاع کشور و ملت است تا دیر نشده باید با تدبیر، فضای رسانه‌ای داخل کشور را باز کند، از فشارهای فرهنگی و اجتماعی بر اقشار مختلف، به‌ویژه زنان و دختران و دانشجویان و دانش‌آموزان و اهل رسانه بکاهد و صدای مردم، به‌ویژه نسل جوان را بشنود، با مسئولان خاطی برخورد و آن‌ها را برکنار کند، از اقدامات غلط گذشته معذرت‌خواهی کند و با پدیده نفوذ که تعمداً ناراضی‌سازی مردم و گسترش اعتراضات را وجهه همت خود قرار داده و با دمیدن در آتش خشم مردم در اندیشه جایگزینی خود در آینده ایرانی ویران و ضعیف است، مقابله کند.
روزنامه جمهوری اسلامی هم با بیان اینکه اعتراض به روش‌های حکمرانی در بخش‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا سیاست، فرهنگ، هنر، تجارت، اجتماعیات، قضاوت، تقنین و روابط بین‌الملل وجود دارد تصریح کرد: پیشنهاد این است که تقصیرها را بپذیرید و با مقصران برخورد کنید، به قصورها اعتراف و آن‌ها را جبران نمایید، در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تجدیدنظر کنید، برجام را به سرانجام برسانید، شیوه جذب را در سیاست داخلی جایگزین شیوه طرد نمایید، افراطیون را که همه معتقدند کشور را دوقطبی کرده‌اند طرد کنید، عدالت را در تمام زمینه‌ها جایگزین بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها نمایید، فاصله شوم طبقاتی را از بین ببرید، از مردم به خاطر برخوردهای نادرست عذرخواهی کنید، دلجوئی کردن را در دستور کار خود قرار دهید و با تقسیم عادلانه ثروت‌های این کشور بر ثروت، رفاه را برای عموم مردم تأمین کنید.


  • نویسنده :
  • منبع :