19 دی: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی قم با بیان اینکه ۲۴ کتابخانه در استان قم فعال است گفت:قم نیازمند ۴۰ کتابخانه عمومی دیگر است تا نیازهای استان در این حوزه برطرف شود.
مهدی توکلیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتابخانه مرکزی قم در ۱۷ اسفند سال گذشته تکمیل و آماده بهره برداری بود اما با این وجود به دلیل برخی از کمبودها امکان استفاده از این مرکز وجود ندارد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم ابراز داشت: امید است با مشارکت خیرین و واقفین شاهد حل مشکلات این کتابخانه باشیم.
توکلیان ابراز داشت: در سفر رئیس جمهور به قم ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه مرکزی قم درخواست بودجه شده که ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که بخشی در اختیار ارشاد قرار گرفت و تا سفر دوم نیز بخش دیگر نیز تخصیص می‌یابد.
وی بیان داشت: ۸ میلیارد تومان در سال گذشته برای تجهیز کتابخانه قم هزینه شده است که البته به دلیل همچنان در حوزه سرمایش و گرمایش و آسانسور مشکلاتی دارد که امیدواریم با همت مسئولین هر چه زودتر این پروژه تکمیل و در اختیار مردم قم قرار گیرد.
وسعت کتابخانه های استان قم ۱۵ هزار متر مربع است
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: هم اکنون وسعت کتابخانه های استان قم ۱۵ هزار متر مربع است که در صورت افتتاح کتابخانه مرکزی قم این وسعت به ۱۸ هزار متر مربع ارتقا می‌یابد.
توکلیان با بیان اینکه منطقه پردیسان فاقد کتابخانه عمومی است ابراز داشت: این امر مطالبه جدی شهروندان و اقشار فرهنگی منطقه است و نهاد کتابخانه های عمومی به صورت قانونی نمی‌تواند مالک کتابخانه باشد و یا در عرصه ساخت و ساز فعالیت کند و فقط می‌تواند در جهت بهره برداری و تجهیز کتابخانه ها فعالیت داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۲۴ کتابخانه در استان قم فعال هستند عنوان داشت: استان قم نیازمند به ۴۰ کتابخانه عمومی دیگر دارد تا بتواند نیازهای جامعه در این استان را برطرف کند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: هم اکنون ۲۷ هزار نفر عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان قم هستند که البته این آمار ضعیف است و از این تعداد اعضا، ۶۲ درصد آن از دانش آموزان هستند.
توکلیان گفت: سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سطح کشور وجود دارد که بیش از هفت هزار نفر از کتابداران در این کتابخانه ها مشغول فعالیت هستند که خدمات متنوعی در قالب‌های فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر نیازهای مراجعین ارائه دهند و اگر شخصی عضو یکی از کتابخانه ها باشد می‌تواند از تمامی این کتابخانه ها خدمات دریافت کند.
در هفته کتاب عضویت در کتابخانه های استان قم رایگان است
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: ۲۴ آبان به مناسبت هفته کتاب عضویت در کتابخانه های استان قم رایگان است که البته عضویت هزینه زیادی ندارد و افرادی که کتاب‌ها را امانت برده اند و نیاوردند در این هفته در صورت بازگشت شامل جریمه نخواهند شد.
وی گفت: یکی از وظایف نهاد کتابخانه های عمومی در جامعه ترویج سواد رسانه در سطوح مختلف است که البته بدون مشارکت فعال رسانه‌ها امکان پذیر نیست که این آمادگی در نهاد کتابخانه های استان قم وجود دارد تا دوره‌های را پیش بینی و عملیاتی کند.
توکلیان عنوان داشت: در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم، پویشی پیشنهاد شد که هر خانواده یک کتاب دفاع مقدسی را به نیت یک شهید به اداره کل کتابخانه های عمومی قم هدیه کند تا در مخزنی به صورت متمرکز جمع آوری و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم ابراز داشت: بیش از ۴۰۰ عضو نابینایان در کتابخانه های استان داریم و قم در این زمینه شاخص است.
توقف خط تولید کتاب بریل در استان قم به دلیل گرانی کاغذ
وی بیان داشت: مدتی است که خط تولید کتاب بریل در استان قم به دلیل مشکلاتی از جمله گرانی کاغذ مخصوص این کار غیر فعال شده است که امیدواریم اراده کل ارشاد و وزارت ارشاد در زمینه تهیه کاغذ مساعدت ویژه ای داشته باشند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم هنچنین عنوان داشت: کتاب نبرد تک خوان در خصوص شهادت دانش آموزان گروه سرود مدرسه قطب راوندی قم تهیه و تدوین شده که در این هفته از آن رونمایی می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با مسئولان برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم بر توجه و پرداخت به این سوژه تاکید کردند.


  • نویسنده :
  • منبع :