19 دی: رییس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم گفت: بر اساس پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر سال ۱۴۰۰، حدود ۱۴.۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال این استان از قند خون بالا یا بیماری دیابت رنج می‌برند که این آمار در سطح کشور ۱۴.۱ درصد است.
مهدی میرحیدری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس این پیمایش، درصد آگاهی عمومی مردم از بیماری دیابت در استان قم ۷۰ درصد است که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم آگاهی سایر افراد، ضروری است شهروندان گروه سنی بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در سطح استان از خدمات این مراکز استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: پس از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و بررسی سابقه ابتلا به بیماری غیرواگیر در فرد و بستگان درجه یک، برای این افراد اقدام هایی از جمله کنترل وزن، اندازه‌گیری دور کمر و میزان فشارخون انجام و در صورت ناشتا بودن برای آزمایش رایگان قندخون ناشتا و چربی در مراکز جامع سلامت انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: انجام رایگان خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در تمامی افراد بالای ۳۰ سال در مراکز و پایگاه‌های سلامت، با هدف ارزیابی احتمال میزان خطر ۱۰ ساله از دیگر خدمات ارایه شده در پایگاه‌های سلامت می‌باشد که بر اساس آن، ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی در افراد طبقه‌بندی و خدمات، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به آنان ارائه می‌شود.
به گفته وی، انجام ویزیت‌های رایگان مراقبت­های روتین بیماران دیابتی به‌صورت دوره‌ای توسط پزشک و مراقبین سلامت از دیگر اقدام هایی است که برای بیماران دیابتی انجام می‌شود و در صورت ضرورت ارجاع الکترونیک بیماران به پزشکان متخصص مستقر در کلینیک ­های درمانی مراکز بیمارستانی بدون نیاز به مراجعه بیمار برای اخذ نوبت صورت می‌گیرد.
وی گفت: آموزش اصلاح سبک زندگی در خصوص اصلاح مسائل مرتبط با تغذیه و فعالیت‌های بدنی و بهداشت روان توسط کارشناسان تغذیه و کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز و پایگاه‌های سلامت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های هدف توسط کارشناسان مربوطه و توزیع متون آموزشی از قبیل پوستر و پمفلت از دیگر اقدام هایی است که در مراکز جامع سلامت انجام می‌شود.
میرحیدری گفت: برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت به‌خصوص دیابت نوع ۲ لازم است افراد با سنین بالای ۳۰ سال، افراد چاق، کسانی که عادات غذایی بدی از جمله نخوردن صبحانه و یا دیر شام خوردن و بلافاصله خوابیدن دارند، افراد دارای سابقه فامیلی، افراد کم‌تحرک، خانم‌هایی که نوزادان بزرگ بیش از چهار کیلوگرم به دنیا آورده‌اند، افراد دارای سابقه دیابت در حاملگی، افراد دارای فشارخون، افراد دارای چربی خون و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی توجه بیشتری به این بیماری داشته باشند.
وی به بیماران دیابتی توصیه کرد: مواد قندی، سرخ شده و فست فود (غذای آماده) مصرف نکنند، زیرا این مواد باعث عدم کنترل بیماری می‌شود؛ افراد دیابتی مصرف صحیح و منظم دارو را مدنظر قرار دهند.
وی افزود: این افراد باید با جدیت از پا مراقبت کنند، شست و شوی روزانه، کوتاه کردن ناخن، معاینه پا از نظر قرمزی، تورم و تَرَک نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کارشناس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: ورزش کردن روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، با شدت متوسط و با حرکات کششی باید در برنامه این افراد باشد.
وی با بیان این‌که آزمایش قند خون تنها راه تشخیص قطعی دیابت می‌باشد که تایید و تفسیر نتیجه آن باید توسط پزشک انجام شود، به بیماران دیابتی توصیه کرد: دیابت بیماری مادام العمر است و کنترل و درمان مداوم می طلبد، لذا لازم است همه افراد ۳۰ سال به بالا برای غربالگری و تشخیص بیماری و همچنین بیماران مبتلا به بیماری دیابت برای مراقبت بعدی به مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

  • نویسنده :
  • منبع :