سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۷۵ مورخه اول آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان ««سناریوی تکراری مسکن مهر» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

در حالی دولتی‌ها سال پیش قیمت هر متر مسکن ملی را ۴ میلیون تومان اعلام می‌کردند، شورای عالی مسکن این عدد را امروز به ۸ میلیون تومان افزایش داد. رشد دو برابری هزینه ساخت مسکن ملی در شرایطی است که طبق گزارش امروز شورای عالی مسکن تاکنون برای تنها ۱.۴ میلیون خانه زمین پیدا شده است و تعداد بسیار کمی از پروژه‌ها هم کلنگ خورده‌اند. حالا در شرایطی که تنها ۸ ماه تا پایان مهلت دولت برای ساخت فاز اول مسکن ملی، یعنی ساخت ۲ میلیون مسکن در ۲ سال باقی مانده، قیمت مسکن ملی حداقل دو برابر شده و بخش عمده پروژه‌ها هم کلنگ‌زنی نشده است. فاصله زمانی تا اهداف تعیین شده و رشد صد درصدی هزینه ساخت تنها در یک سال یادآور پروژه مسکن مهر احمدی‌نژاد است. پروژه‌ای شکست خورده با بار تورمی زیاد، ایجاد مشکلات مختلف برای خریداران و ۱۰ برابر شدن قیمت طی مدت ساخت تنها برخی از نتایج طرح شکست خورده مسکن مهر احمدی‌نژاد بود. حال به نظر می‌رسد رئیسی هم در حال حرکت در همین مسیر است اما با سرعتی بیشتر و آسیب‌هایی بزرگ‌تر.
احمدی‌نژاد هم مانند رئیسی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت خود را کاهش هزینه مسکن و تأمین مسکن ارزان‌قیمت برای مردم می‌دانست. در وهله نخست کارشناسان اعتقاد داشتند که مسکن مهر با متری ۶۰۰ هزار تومان ساخته خواهد شد اما دولت اصرار داشت که این عدد را ۳۰۰ هزار تومان اعلام کند. اما با طولانی شدن ساخت این خانه‌ها، در نهایت دولت آن‌ها را متری حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان به مردم واگذار کرد؛ یعنی ۱۰ برابر قیمت اولیه.
حال باید دید سناریو شکست مسکن مهر احمدی‌نژاد برای رئیسی هم تکرار خواهد شد یا نه. شکست پروژه‌ای که در سال اول نه پیشرفت فیزیکی داشته، نه به درستی منابع مورد نیاز برای تأمین مالی مشخص شده و در این شرایط تا کنون هزینه‌اش هم دو برابر شده است. دولت در این پروژه از مردم توقع دارد چیزی را بخرند که نه کیفیتش مشخص است، نه زمان تحویلش و نه حتی قیمتش!


  • نویسنده :
  • منبع :