19 دی: رئیس جمهوری سوریه گفت که جمهوری اسلامی ایران حامی و پشتیبان موثر سوریه است و حزب الله لبنان همپیمانی راهبردی برای دمشق به شمار می رود.
روزنامه الاخبار لبنان از دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با شماری از اصحاب رسانه و پژوهشگران سوری بدور از چشم رسانه ها خبر داد که در آن مسائل و موضوعات مربوط به سوریه در طول سه ساعت مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
نقش موثر ایران در حمایت از سوریه
بشار اسد در این دیدار درباره هم پیمانان سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور موثری از سوریه حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان از جنبه اقتصادی و نظامی از این کشور حمایت می کند.
حزب الله؛ همپیمان راهبردی
وی درباره روابط سوریه با حزب الله لبنان نیز گفت: ما از حزب الله حمایت کرده و همچنان می کنیم و این حمایت ادامه خواهد یافت زیرا حزب الله همپیمان راهبردی ما به شمار می رود.
رئیس جمهوری سوریه همچنین "درباره لبنان و آینده آن در سایه وضعیت کنونی ابراز نگرانی کرد زیرا این کشور جناح اصلی (پشتیبان) سوریه است و ثبات در آن برای سوریه بسیار مهم است.
ترکیه گام عملی بردارد
وی درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون "فقط ماهیت اطلاعاتی" دارد اما "بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت".
بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است.
وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.
بشار اسد گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.
وی گفت: اینکه روزنامه نگاران و پژوهشگران تغییر سیاست هر کشوری را بر اساس تغییر اشخاص بسنجند، اشتباه است.
بشار اسد در اشاره به اظهارات رسمی مثبت ترکیه در قبال سوریه گفت: بایستی از ترویج (موضوع) به صرف طرح اظهارات پرهیز کرد.
بشار اسد همچنین به وجود "تماس هایی با نیروهای کُردی (در شمال سوریه) در مورد مشکلات و ناراحتی های روزمره در برخی از مسائل خدماتی و زندگی اشاره کرد و رابطه با (گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) قسد را بیشتر شبیه به (رابطه) قبیله ای توصیف" و تاکید کرد که "گفت وگو با نیروهای کُردی ادامه دارد، اما بدون تحولات".
تماسی با آمریکایی ها نداریم
رئیس جمهوری سوریه درباره آمریکا گفت: با آمریکایی ها تماسی وجود ندارد و ما روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار بر آمریکایی ها جهت خروج از سرزمین های تحت اشغال خود حساب می کنیم.
وی درباره روسیه نیز گفت: این کشور کمک های زیادی کرده است اما وضعیت امروز بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و فشارهای اقتصادی و نظامی بر آنها متفاوت است.
روابط دوستی بین دمشق و عراق
رئیس جمهوری سوریه در مورد عراق گفت: رابطه با این کشور رابطه دوستی است و ما با آنها روی سیاست کلی حساب می کنیم، نه روی مواضع فردی.
عذرخواهی حماس از مردم سوریه
بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با جنبش حماس گفت: حماس عذرخواهی علنی کرد که تلویحاً یک عذرخواهی از همه مردم سوریه است. این امر در دیدار اخیر خلیل الحیه و اظهارات علنی وی در این باره صورت گرفت.
روابط دمشق با کشورهای عربی
بشار اسد در مورد کشورهای عربی اشاره کرد که دولت سوریه منتظر بود که موضع مصر در قبال دمشق با همه اعراب متفاوت باشد اما مصری ها رویکرد دوگانه ای دارند زیرا آنها پیام می دهند که با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافق هستند، اما زمانی که این موضوع به طور رسمی مطرح شد، قاهره مخالف بازگشت دمشق بود.
رئیس جمهوری سوریه در مورد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز موضع سلطان نشین عمان را "منطقی ترین و صادقانه ترین" موضع توصیف کرد و افزود که موضع امارات مستقیماً پس از موضع عمان قرار می گیرد. در مورد عربستان سعودی و بحرین، "موضع محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منفی نبود، اما او تحت فشار قرار گرفت تا با دولت سوریه همکاری نکند" و "علیرغم وسعت کوچک بحرین، اما این کشور با تصمیم برای بازگشایی سفارت خود در دمشق، جسورتر عمل کرد."

  • نویسنده :
  • منبع :