19 دی: جان بولتون مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا به اشاره به ناکامی تحریم‌های این کشور گفت که «تحریم‌های ما اغلب تاثیر حاشیه‌ای داشته و بدتر آنکه، فریب خودمان بوده است».
بولتون پنجشنبه در مقاله‌ای در تارنمای هیل نوشت: در بیش از سه دهه گذشته، تحریم‌های اقتصادی علیه دشمنان آمریکا عنصر مهمی در سیاست خارجی ما بوده است. متاسفانه شواهد فزاینده حاکی است که این تحریم ها در اغلب موارد اجرای ضعیفی داشته یا برداشت ضعیفی از آنها شده است.
بولتون با بیان این که باید «انقلاب در سیاست‌های تحریمی‌» صورت گیرد، مدعی شد: پهپادهای ایرانی که اخیرا توسط روسیه علیه اوکراین بکار گرفته شدند بخش زیادی از آنها شامل قطعاتی از کشورهای غربی و آمریکا بود.
وی در ادامه این مبحث نوشت: تحریم‌ها و کنترل‌هایی که بر صادرات در این حوزه وجود دارند برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشکی ایران را در بر نمی گیرند. اما رویکرد قوی ضدتحریمی ایران در مورد پهپادها نشان‌دهنده موفقیت این رویکرد است که می‌توان آن را برای خنثی  کردن سایر رژیم‌های تحریمی نیز به کار برد.
وی افزود: مثال‌های دیگر درباره ناکامی تحریم‌ها به این شرح است: ایران نفت بیشتری در بازارهای بین‌المللی می‌فروشد، خصوصا به چین که این به دلیل سهل‌انگاری آمریکا در اجرای تحریم‌هاست؛ عدم قدرت‌بخشی موثر به مردم ونزوئلا برای براندازی رژیم مادورو که این ناشی از تناقض در سیاست آمریکاست؛ به زانو در نیاوردن روسیه بدلیل تجاوز به اوکراین؛ متوقف نشدن برنامه‌های هسته ای و موشکی کره شمالی.
بولتون تاکید کرد: این مثال‌ها لزوم انقلاب فرهنگی در سیاست‌های تحریمی آمریکا را نشان می‌دهد چرا که در حال حاضر با دشمنانی مثل چین روبرو هستیم که قدرت‌های اقتصادی و تهدیدهای بزرگی هستند. اگر نتوانیم حالا علیه آنها وارد عمل شویم بعدا آنها ما را فلج خواهند کرد.
 مشاور امنیت اسبق امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از مقاله خود تاکید کرد: امروزه تصمیم‌گیران واشنگتن اغلب در کارهای خود کارشکنی می‌کنند. یکی از اشتباهات آنها اجرای تحریم‌های «هوشمند» یا «هدفمند» بجای اقدامات فراگیر و گسترده است. متاسفانه، تحریم‌ها هر چقدر واضح‌تر باشند دور زدن آنها آسان‌تر می‌شود.
بولتون با بیان اینکه «منابع اعمال سیاست‌های تحریمی آمریکا محدود است» نوشت: علاوه بر این، مقام‌های مسئول اجرای تحریم‌ها باید اشتیاق بیشتری نشان دهند. آنها فاقد توان اجرای تحریم‌ها هستند و در فرهنگ دیوان‌سالارانه نهادها دفن می‌شوند. 
این مقام پیشین آمریکایی بر بازنگری جدی در مسائلی همچون «ردیابی نقض تحریم‌ها، و مجازات و اقدامات تلافی‌جویانه» تاکید کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :