19 دی: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مافیای کنکور دارای لابی‌هایی در مجلس است، تاکید کرد: اما مجلس به شدت مقابل مافیای کنکور ایستاده و بزودی خبرهای خوبی درمورد قانون کنکور به مردم اعلام خواهیم کرد.
علیرضا سفیدان منادی سه شنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو با حضور در برنامه گفت وگو محور و چالشی تهران ۲۰ با موضوع مطالبات دانشجویان از مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا جنبش دانشجویی فعال در کشور توانسته در حل مسائل مختلف کشور و در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نقش خود را به شکل مناسبی ایفا کند، تصریح کرد: معتقدم جنبش دانشجویی اثرگذاری خوبی گذاشته اما نتوانسته کاملا نقش خود را ایفا کند.
وی ادامه داد: کشور اوایل انقلاب دارای ۱۲۰ هزار دانشجو بوده و پس از انقلاب نیز در سالهایی ۴.۵ میلیون دانشجو داشتیم و اکنون نیز حدود ۳.۵ میلیون نفر از بهترین جوانان در دانشگاه ها در حال تحصیل هستند اما نتوانسته ایم از این پتانسیل بزرگ استفاده کنیم و این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی مناسب است.
منادی سفیدان در پاسخ به این سوال که آیا به همین اندازه که از جنبش دانشجویی انتظار داریم امکانات و زیرساخت های لازم از جمله زیرساخت های حقوقی را در اختیار آنها قرار داده ایم یا نه گفت: طی سالیان گذشته به خصوص در قرن گذشته، شاهد اقدامات بسیار خوبی از سوی جنبش دانشجویی بوده ایم که در ادامه در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آمریکایی ها و انگلیسی ها در ایران کودتا و دولت ملی و مردمی مرحوم دکترمحمد مصدق را ساقط کردند.
وی افزود: پس از سال ها، دولت آمریکا از ایران عذرخواهی کرد و حدود چند ماه بعد در ۱۶ آذر بود که آمریکایی ها با پررویی تمام نیکسون را به ایران فرستادند و از همه بدتر اینکه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به نیکسون دکترای افتخاری دادند و این یک فاجعه بود و اعتراض دانشجویان باعث شد درآن روز سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به شهادت برسند و این روز به عنوان روز دانشجو نامگذاری شود.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع هشت سال جنگ تحمیلی در کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اینکه جنبش دانشجویی در مقابله با دشمن فعال شد، افزود: جنبش دانشجویی پس از جنگ و آغاز سازندگی نیز نقش فعال و موفقی در کشور داشت. 
وی با بیان اینکه اکنون در کشور یک پتانسیل بزرگ دانشجویی جوان با انرژی بالا وجود دارد که مخالف ایستایی است، گفت: این جامعه دانشجویی از مسوولان درخواست عدالت خواهی و پویایی هرچه بیشتر دارد.
منادی با بیان اینکه اکنون یک درصد جمعیت دنیا در ایران است و از طرفی کشور دارای نعمات زیادی است، افزود: در این شرایط دانشجو احساس می کند که در حوزه هایی از کشور از جمله دانشگاه با حوزه اقتصادی پویایی و بهره وری پایین است.
وی در عین حال تاکید کرد: اگرچه با وجود همه موانع و مشکلات، اقدامات بزرگی در کشور صورت گرفته و شاهد رشد بسیار خوبی در بخش های مختلف بوده ایم و به تعبیر مجله نیو ساینتیست، ایرانی ها در ۳۰ سال اخیر ۳۰۰ سال رشد داشته اند اما این مقدار هم برای جنبش دانشجویی قابل قبول نیست.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص اینکه چرا بحث اسلامی شدن دانشگاه ها به نتیجه نرسیده، گفت: در این خصوص یک کمیته ویژه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که ریاست این کمیته را وزیر علوم عهده دار است.
وی افزود: به نظرم اساتید دانشگاه ها می توانستند در این حوزه نقش داشته باشند و کم و بیش نیز نقش هایی ایفا کردند اما اینکه انتظار داشته باشیم دانشگاه ها واقعا اسلامی شوند در این موضوع موفق نبوده ایم.
وی ادامه داد: این امر دلایل زیادی دارد که عمده آن به این بر می گردد که بتوانیم اسلام واقعی را به بچه های خود معرفی کنیم، اما با وجود آنکه اسلام دین آسانی هست، سخت گیری هایی صورت گرفت و برخوردهایی کلیشه ای در دانشگاه ها انجام شد و این باعث شد که از اسلامی شدن دانشگاه ها غفلت شود.
منادی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف اساسی ما در حوزه محتوای علوم انسانی است، افزود: بین کشورهای دنیا با وجود آنکه در تولید محتوای علوم فنی و مهندسی جزو ۹ کشور برتر دنیا هستیم اما در حوزه علوم انسانی دارای جایگاه ۳۰ هستیم.
وی درمورد اینکه چه زمانی اسلامی شدن دانشگاه ها اتفاق می افتد، گفت: نمی شود گفت که مثلا سه سال بعد این اتفاق می افتد اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه های خوبی برای مبحث محتواهای درسی و ارتقاء جایگاه علوم انسانی داریم.
منادی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحث عدالت آموزشی و تبعیض موجود در این زمینه و برنامه ها و طرح های مجلس در این خصوص تصریح کرد: در حوزه عدالت آموزشی اگر بخواهیم ابتدای انقلاب اسلامی را با امروز مقایسه کنیم به طور حتم بسیار رشد داشته ایم.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب حدود ۱۱ میلیون دانش آموخته دانشگاهی داشته ایم، افزود: البته هرچند تلاش های خوبی برای عدالت آموزشی شکل گرفت اما نباید به این میزان دانشجو و دانشگاه ها را توسعه کمی می دادیم و باید کیفیت هم مورد اهمیت قرار گیرد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش در کشور مدارس راه اندازی و ساخته شد، گفت: البته امروز با یک نقصان مواجه هستیم و حدود ۸۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در آموزش و پرورش وجود دارد و این یک زنگ خطری است که بعد از کرونا به آن مبتلا شدیم.
وی تصریح کرد: اخیرا طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دست پیگیری است که بر اساس آن سه میلیارد تومان بودجه به مدرسه البزر اختصاص دادیم و این مدرسه ۶ استودیوی آموزشی برای ارتباط با ۱۲۶۰ مدرسه شبانه روزی در کشور ایجاد کرده است.
منادی افزود: باید از بستر فضای مجازی برای توسعه عدالت آموزشی و انتقال کلاس های اساتید با کیفیت به همه جای کشور به خصوص نقاط دور دست و مناطق محروم استفاده کرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نهایی کنکور نیز با بیان اینکه طی سالهای اخیر قبولی های دانشگاه ها، جدا از مدارس تیزهوشان دولتی، بیشتر از دهک های بالای جامعه بوده، گفت: اکنون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییر روند کنکور سراسری موجود همکاری و تلاش می کنند.
منادی با بیان اینکه بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات دروس دبیرستان و معدل در نتیجه کنکور، عدالت در پذیرش دانشگاه ها را بیشتر خواهد کرد، افزود: البته این هنوز محل بحث است و به نتیجه نهایی نرسیده ایم. البته کنکور دی ماه امسال و تیر سال آینده با همین روش تاثیر ۴۰ درصدی سهم سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد کنکور تخصصی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه جلساتی داشتیم که دروس عمومی که حذف شده وارد کنکور شوند. 
  • نویسنده :
  • منبع :