19 دی: دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهای غرب در رابطه با ادعای تحویل پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین گفت که درباره این اتهامات تحقیق می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، درحالی‌که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهای غرب برای اعزام کارشناس به اوکراین به منظور بررسی پهپادهای سرنگون شده در این کشور قرار دارد، وی اعلام کرد که اطلاعات در دسترس در رابطه با اتهام انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را بررسی می‌کند.
روسیه تاکید دارد که دبیرکل سازمان ملل هیچ مسئولیتی برای اعزام کارشناس به اوکراین به منظور بررسی کشور مبدا ساخت این پهپادها ندارد.
کشورهای غربی و آمریکا در حالی ادعای تحویل پهپادهای ایران به مسکو را مطرح می‌کنند که مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه بارها آن را رد کرده‌اند.
به گزارش رویترز، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و اوکراین مدعی‌اند که جمهوری اسلامی ایران با تامین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را که آنتونیو گوترش دو بار در سال در رابطه با آن گزارش می‌دهد، نقض کرده است.
دبیرکل سازمان ملل نیز در جدیدترین گزارش خود به شورای امنیت که به دست رویترز رسیده، آورده است که دبیرخانه در حال بررسی اطلاعات موجود در این رابطه است و هر گونه یافته در زمان مقتضی به شورای امنیت گزارش خواهد شد.
بنابر این گزارش، انگلیس، آلمان و فرانسه در هفته جاری طی نامه‌ای از گوترش خواستار به روز رسانی برنامه‌های اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین شدند. روسیه نیز در ‌پاسخ دو بار به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و این سه کشور اروپایی را به نقض منشور سازمان ملل از طریق اعمال نفوذ بر دبیرکل سازمان ملل متهم کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هیچ پاسخی به سؤال خبرنگاران مبنی بر احتمال سفر کارشناسان سازمان ملل به اوکراین نداد.
 بر اساس قطعنامه ۲۰۱۵ سازمان ملل، تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران تا اکتبر ۲۰۲۰ برقرار بوده است اما اوکراین و قدرت‌های غربی مدعی هستند که این قطعنامه همچنان شامل محدودیت‌هایی بر موشک‌ها و فناورهایی مربوطه تا اکتبر ۲۰۲۳ است و می‌تواند شامل صادرات و خرید سامانه‌های نظامی پیشرفته مانند هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
گوترش در آخرین گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل تنها گفته است که انتقال پهپادها یا موشک های بالستیک - با برد بیش از 186 مایل (300 کیلومتر) - از ایران به کشوری دیگر نیاز به تایید قبلی شورای امنیت دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :