19 دی: وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که مشارکت نظامی دو کشور امنیت جهان را تهدید می‌کند.
جیمز کلورلی با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد ادعا کرد: ایران اکنون یکی از بزرگترین حامیان نظامی روسیه است. معاملات زشت آنها باعث شده است که ایران صدها هواپیمای بدون سرنشین را به مسکو ارسال کند که برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان استفاده شده است.
وی با بیان این ادعا که «روسیه در مقابل به رژیم ایران حمایت نظامی و فنی ارائه می‌کند و این مساله خطر برای شرکای ما را در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی افزایش می‌دهد» مدعی شد که لندن از هر دو کشور حساب می‌کشد.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. اما وزارت امور خارجه انگلیس در گزارشی که جمعه شب در تارنمای دولت این کشور منتشر شد ادعا کرد: انگلیس با ارزیابی ایالات متحده موافق است که حمایت ایران از ارتش روسیه در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا مسکو تلاش می‌کند تسلیحات بیشتری از جمله صدها موشک بالستیک به دست آورد.
این گزارش ادعایی می‌افزاید: انگلیس نگران است که روسیه قصد دارد اجزای نظامی پیشرفته‌تری را در اختیار ایران قرار دهد و به این کشور اجازه دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت و خطر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را بیشتر کند.

  • نویسنده :
  • منبع :