19 دی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تصویب استفساریه‌ای مقرر کردند که دانشجویان پسر مشغول به تحصیل در تمامی دانشگاه ها و حتی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور مشمول دریافت مستمری متوفی خود شوند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه - ۲۰ آذر ماه - مجلس شورای اسلامی با طرح استفساریه بند (۳) ماده (۴۸) قانون حمایت خانواده در خصوص حقوق وظیفه فرزندان موافقت کردند؛ کلیات این طرح با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر به تصویب رسید سپس جزئیات آن به رای گذاشته شد و به تصویب نمایندگان رسید.
ماده 48 قانون حمایت از خانواده به «حقوق وظیفه و مستمری» اختصاص دارد و بر اساس آن «فرزندان اناث درصورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصراً در صورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می گردند».
ابهام در این باره اینکه کدام دانشگاهها مشمول این بند از قانون می‌شوند و آیا دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور نیز می توانند از مستمری متوفیان خود استفاده کنند، سبب شد تا استفساریه‌ای از سوی نمایندگان در این خصوص تهیه شود.
در این استفساریه آمده است: آیا مراد قانونگذار از عبارت تحصیلات دانشگاهی در بند (۳) ماده (٤٨) قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ شامل دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی دارای مجوز از یکی از وزارتین علوم تحقیقات و فناوری یا بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تأیید یکی از وزارتخانه‌های، علوم تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طلاب حوزه‌های علمیه که مشغول به تحصیلات همتراز با مقاطع دانشگاهی هستند، نیز می‌گردد؟ که پاسخ آن بلی است.
رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل در مجلس در توضیح این استفساریه گفت: فرزندان پسر متوفی بعد از ۲۰ سالگی دیگر مجاز به دریافت مستمری والدین ندارند ولی اگر به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته باشند، می‌توانند مستمری والدین را دریافت کنند.
وی افزود: حال سوال این است که آیا دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که دارای مجوز از یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تأیید یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طلاب حوزه‌های علمیه که مشغول به تحصیلات همتراز با مقاطع دانشگاهی هستند شامل تحصیلات دانشگاهی می‌شوند؟
حاجی پور ادامه داد: با این استفساریه، دانشجویان همه دانشگاهها و حتی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور و نیز طلاب حوزه های علمیه کشور مشمول این بند از قانون حمایت از خانواده می شوند.
نماینده دولت در مخالفت با این استفساریه به نمایندگان متذکر شد که این کار به دلیل تحمیل بار مالی به دولت به دلیل اضافه کردن دانشجویان خارج از کشور مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و در شورای نگهبان رد خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :