19 دی: یک نماینده مجلس گفت: این ضعف دستگاه دیپلماسی ما بوده که از ترس عقرب جراره که غربی‌ها باشند به مار غاشیه که دو قدرت شرق یعنی همان چین و روسیه هستند، پناه برده است.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره قرارداد بین چین و عربستان و بیانیه‌ دو کشور در خصوص جزایر ۳‌گانه ایران گفت: بیانیه ضدایرانی شورای خلیج‌فارس نشان داد چینی‌ها در شرایط سخت  مانند روس‌ها و طرف‌های غربی مطلقا قابل اعتماد نیستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضع چین و اعراب در بحث جزایر ۳گانه و مباحث مربوط به شورای هماهنگی خلیج فارس نشان داد نگاه به شرق مبتنی بر واقعیت‌های روابط بین‌الملل نبوده است، عنوان کرد: ۲ کشور چین و روسیه نشان دادند منافع بلندمدت کشور را به خودیِ خود نمی‌توانند تامین کنند و این ضعف دستگاه دیپلماسی ما بوده که از ترس عقرب جراره که غربی‌ها باشند به مار غاشیه که دو قدرت شرق یعنی همان چین و روسیه هستند، پناه برده است.
وی تاکید کرد: طبیعتا اعتماد بی‌جا به ۲ قدرت شرق همان نتیجه را داشته که اعتماد بی‌جا به غرب داشته است. حتما دستگاه دیپلماسی ما باید درباره انفعالی که نسبت به ۲ کشور چین و روسیه داشته توضیح دهد.
سعیدی یادآور شد: چینی‌ها معتقدند هیچ دوست و دشمن دائمی ندارند و آنچه دائمی است منافع ملی آن‌هاست. من به جای این‌که طرف چینی را ملامت کنم، معتقدم این ضعف دستگاه دیپلماسی ماست که چنین مواضعی ضد منافع کشور ما گرفته می‌شود.
وی با بیان این‌که‌ از قبل هشدار‌ها داده شده است، گفت: فرمایشی را امام راحل دارند ایشان می‌فرمایند؛ "چین و شوروی به خون جوانان ما تشنه هستند" به نظر من در چنین شرایطی نگاه ما باید یک نگاه متوازن بر منافع ملی باشد. تنها طرفی که در حال حاضر خط قرمز ما در داشتن رابطه است، رژیم اشغالگر قدس است و غیر از آن تقریبا روابط با تمام کشورهای دنیا در بلوک غرب و بلوک شرق باید در دستورالعمل وزارت خارجه باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا مجلس به این قضیه ورود پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: امیدوارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حتما در این خصوص ورود کند و طرف چینی بداند قرار نیست هر موضعی که آن‌ها بگیرند بازخوردی از طرف سیاست خارجه جمهوری اسلامی نداشته باشد.
وی ادامه داد: من بارها و بارها، حتی در جلسه رای اعتماد به کابینه آقای رئیسی خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفتم مبادا از ترس غرب به دامن شرق پناه ببریم، سیاست متوازن جمهوری اسلامی نه شرقی و نه غربی است و صرفا باید بحث منافع ملی باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به اعتقاد من چرخشی در چند سال اخیر داشته‌ایم؛ البته ذکر این نکته ضروری است که غربی‌ها به تعهدات عمل نکردند مشخص است اما این موضوع نباید باعث شود ما چشم بسته به طرف شرق اعتماد داشته باشیم.
سعیدی گفت: این رویکردی که اخیرا چینی‌ها داشته‌اند سفری که رئیس‌جمهور این کشور به عربستان داشت مخصوصا امضای آن بیانیه ضدایرانی مطمئنا نشان می‌دهد که قابل نیستند. معتقدم در حال حاضر آنچه که برای دستگاه دیپلماسی کشور ما باید مهم باشد، منافع ملی فارغ از جهت‌گیری‌های شرق و غرب است.

  • نویسنده :
  • منبع :