سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۹۲ مورخه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «چین همسو با رقبای ایران» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

درحالی که نایب رئیس مجلس همانند دولتمردان وزارت خارجه موضع ملاحظه کارانه‌ای در قبال رفتار سیاسی مزورانه چین اتخاذ کرده و گفته بود: جمهوری اسلامی منتظر شنیدن روایت‌های کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه است و از ایشان می‌خواهیم در مناسبات تجاری خود دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت و شنودهای دو جانبه و چند جانبه راه پیدا نکند. برخی از نمایندگان مجلس به شدت مواضع منطقه‌ای چین را مورد انتقاد قراردادند.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین نفع برندگان رویکرد چرخش قدرت از غرب به سمت آسیا می‌تواند برای این کشور منافعی حاصل کند، تأکید دارد چین بیش از دیگران از این رویکرد ایران منفعت برده است
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در تذکری شفاهی در جلسه علنی گفت: به مسئولان چینی تذکر می‌دهم که خود را در مسیر کجی که صهیونیست‌ها و محور عبری - عربی طراحی کردند، قرار نداده و به مسیر درست باز گردند.
حمیدرضا احمدی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در تذکری اظهار کرد: از خانه ملت به دولت چین تذکر می‌دهم که مواظب اظهار نظر خود در خصوص تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشد.
وی تصریح کرد: ایران قدرتمند در ۸ سال دفاع مقدس به تمام ابرقدرت‌های جهانی نشان داد که اجازه نخواهد داد وجبی از خاک خود در طمع دیگران قرار گیرد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار می‌دهم که فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند. رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه که تصور می‌شد ساده است. جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
در بیانیه مشترک چین و اعراب حاشیه خلیج فارس چینی‌ها نسبت به ایران، همراهی و همدلی خود را با رقبای ژئوپلیتیکی ایران اعلام کردند. این نشان می‌دهد که اولویت چین در حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی است.


  • نویسنده :
  • منبع :