19 دی: رییس کل بانک مرکزی گفت: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل این کالاها در بحث ریال است. باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است.

علی صالح آبادی در حاشیه امضا تفاهم نامه با وزارت صمت درباره تطبیق نقشه تجاری و ارزی کشور در جمع خبرنگاران درباره مفقود شدن کارت بانکی برخی از اتباع خارجی اظهار داشت: هیچ کارت بانکی متعلق به اتباع مسدود نشده است و قرار نیست مسدود شود و هر اتباعی که کد فراگیر داشته باشد می‌تواند مانند سایر شهروندان عملیات بانکی با کارت متعلق به خود را انجام دهد. 

وی ادامه داد: اتباعی که کد فراگیر ندارند در هر استفاده از کارت بانکی تنها می‌توانند تا سقف یک میلیون تومان برداشت یا نقل و انتقالات داشته باشند و اگر دارای کد فراگیر باشند این محدودیت هم لغو می شود. 

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در عرضه ارز مشکلی نداریم و با توجه میزان صادرات نفتی و غیر نفتی در حال حاضر بیش از نیاز داخلی ارز موجود است و مشکلی در عرضه و تقاضا نداریم. 

صالح آبادی افزود: خوشبختانه امسال سطح صادرات نسبت به سال گذشته بهتر بوده و این باعث بهبود ذخایر ارزی کشور و منابع شده است. 

صالح آبادی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه که گفته می‌شود تعداد کشتی حامل کالای اساسی به دلیل مشکل در تامین ارز و منشا ارزی بر روی آب مانده‌اند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل کالاهایی که در بنادر باقی مانده‌اند در بحث ریال است، باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است. 

وی با تاکید بر افزایش فروش نفت و تامین ارز در شش ماهه اول امسال تاکید کرد: آمارهای بانک مرکزی در این باره دقیق و واقعی است و طبق آمارهای بانک مرکزی درآمدهای ارزی در شش ماهه اول سال افزایش پیدا کرده و از محل فروش فرآورده های نفتی نفت و گاز تامین ارز قابل توجهی انجام شده است . 

صالح آبادی با اشاره به وصول بخشی از درآمدهای نفتی در شش ماهه اول سال گفت: بخشی معوقات ارزی کشورهای بدهکار امسال وصول شد و برای مثال بخشی از بدهی‌های کشور عراق وصول شد و همچنین بخشی از بدهی‌های ارزی به کشورهای طلبکار مانند ترکمنستان هم واریز شد. 

رییس کل بانک مرکزی درباره ارائه اسکناس ارز به ازای حواله ارزی تاکید کرد: اگر یک صادرکننده در خارج از کشور دارای حواله‌ای است می‌تواند این حواله را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و مابه ازای آن از بانک مرکزی اسکناس ارزی تهیه کند و آن را در بازار متشکل ارزی به فروش برساند و از این حواله ارزی در بحث واردات با نرخ‌های سامانه نیما استفاده خواهیم کرد. 

صالح آبادی تاکید کرد: این اقدام بانک مرکزی در راستای تشویق صادرات بوده است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ در سامانه نیما براساس محاسبات بانک مرکزی نرخ خوبی است و پایین نیست و این نرخ‌ها برای صادر کننده‌ها جذاب بوده است. 

صالح آبادی همچنین در مراسم امضای تفاهمنامه انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری کشور بین بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار داشت: در دولت سیزدهم هماهنگی خوبی بین وزرات صمت و بانک مرکزی در بخش‌های مختلف به‌ویژه هماهنگی‌ها در بخش ارزی وجود دارد و امروز تصمیم گرفتیم این هماهنگی‌ها به صورت منسجم‌تر اجرا شود و نقشه راه تجاری و ارزی کشور تنظیم و تدوین می‌شود و از این پس سند و نقشه راه این دو نهاد و سایر دستگاه‌ها خواهد بود. 

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت صمت دو بال سیاست‌های ارزی کشور هستند، گفت: این سیاست‌ها باید مطابق و هماهنگ با یکدیگر باشند و در حال حاضر در بخش درآمدهای ارزی با احتساب درامدها و صادرات نفتی تراز مثبت است و با در نظر گرفتن درآمدهای نفتی مازاد خوبی در بحث منابع ارزی داریم که بیش از نیاز ارزی است. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: با این تفاهمنامه امروز کمیته مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت صمت تشکیل می‌شود و تصمیمات این کمیته مبنای همکاری‌های این دو دستگاه و سایر دستگاهها در حوزه ارزی و تجاری خواهد بود و برای مواردی مانند رفع محدودیت واردات کالاها در این کمیته تصمیم گیری می‌شود. 

صالح‌آبادی تاکید کرد: به طور کلی هدف از این تفاهم‌نامه تشویق صادرات است و تدوین این نقشه راه پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان پذیر می‌کند و می‌تواند مبنای تجارت خارجی باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :