19 دی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت توجه به فقه معاصر گفت: فقه معاصر مربوط به زمان خاصی نیست، حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به مسائل فقهی که متناسب با نیازهای روز جامعه هستند از آمادگی کامل برخوردار باشند.
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در آیین تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم افزود: بزرگان در هر عصری فقه متناسب با خود را داشتند، و فقه معاصر یک امر نوپیدای مربوط به زمان ما نیست.
وی با تاکید بر اینکه تعیین زمان برای فقه معاصر غیرممکن است گفت: فقه معاصر مثل یک رودخانه سیالی است، که بزرگان ما نسبت به زمان خود با هر مساله‌ای مواجه شدند و مطابق با آن مساله پاسخ دادند.
حسینی بوشهری یادآور شد: فقه متناسب با نیازهای زمان به معنای فقه معاصر است، و این فقه حتی در زمان پیامبر و امامان معصوم‌(ع) نیز بوده، و به طورکلی مربوط به همه اعصار و زمان‌ها می‌باشد.
امام جمعه قم گفت: ما باید بنابر شرایط زمان خود، فقه معاصر و موضوع‌های مورد نیاز را بررسی کنیم.
حسینی بوشهری بیان داشت: تطورات و تغییر موضوع ها در گذشته نسبت به دوران فعلی کمتر بوده، از این رو فقه یک حالت ایستایی داشته، اگر مطلبی را مطرح می‌کردند، برای امسال و سال‌های بعد هم بوده، گاهی اوقات یک زمان طولانی فقه معاصر آن مجموعه بوده، ولی امروز تطور ما ساعت به ساعت و ثانیه به ثانیه و لحظه به لحظه است، بنابراین حوزه علمیه باید برای هر زمان، ساعت و لحظه مانند یک سرباز در حالت آماده‌باش باشد.
وی گفت: چون هر فرد در جامعه با مسائل فقهی سر و کار دارد، آمادگی همیشگی حوزه ضروری است، ما مدعی برقراری نظام‌اسلامی و اداره جهان برای بسترسازی ظهور امام زمان (عج) هستیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: باید مکتب اهل بیت را به عرصه بین‌الملل منتقل کنیم، این مسائل فقه معاصر مربوط به همه افراد جامعه است.
حسینی بوشهری با بیان اینکه هر کس صرفا با دادن یک اطلاعیه نمی‌تواند، مدرس فقه معاصر باشد تصریح کرد: کسی می‌تواند مدرس فقه معاصر باشد، که حداقل دوره‌هایی را گذرانده و در درس خارج عمومی نیز شرکت کرده باشد.
وی افزود: کسی که بدون تخصص لازم، اقدام به تبیین فقه معاصر کند، ما این کار را نه حلال مشکل‌های جامعه، بلکه عامل ضربه زدن به حوزه و نظام می‌دانیم.
حسینی بوشهری با اشاره به موضوع پژوهش خاطرنشان کرد: پژوهش از کارهای مهمی است که بزرگان حوزه به آن توجه خاصی داشتند و طلبه‌ها باید این کار را با مطالعه و ژرف‌اندیشی، انجام دهند.
معاون پژوهش‌ مرکز فقهی ائمه‌ اطهار(ع) نیز در این آیین طی سخنانی افزود: گروه‌های پژوهشی این مرکز در فعالیت مربوط به تولید علم با طرح‌های پژوهشی، در سال گذشته ۱۹ طرح را آغاز کردند که تدوین برخی از آنها پایان یافته است.
حجت‌الاسلام سید جواد حسینی خواه گفت: پژوهشگران، ۲۵ مقاله را در نشریه‌های علمی پژوهشی منتشر کرده‌اند و در مجموع ۲۴ نشست و کرسی علمی نیز برگزار شده‌است.
وی با اشاره به برگزاری ۱۱ نشست به صورت مشترک با سایر موسسه‌های علمی اظهار کرد: در مجتمع علمی ائمه‌اطهار چهار نشریه علمی از قبیل دو فصلنامه مطالعات فقه سیاهت و مطالعات تطبیقی اندیشه دینی چاپ می‌شود و ۲ نشریه دیگر از جمله نشریه فلسفه و نشریه فقاهت نیز در مراحل گرفتن مجوز است.
وی در ادامه با ذکر اینکه در این مرکز فقهی برنامه‌های پژوهشی در ۲ دوره سطح و خارج به صورت منسجم دنبال می‌شود گفت: برای کل دوره‌های سطح و خارج، در پنج ساحت آموزش مهارت‌ها، توانمندسازی، استعدادسنجی، استعدادشناسی و فرهنگ‌سازی پژوهشی و ایجاد فضای رقابت، دستیاری پژوهش و میزهای پژوهشی برنامه‌ریزی شده‌است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ عنوان کتاب پیرامون فقه تخصصی و معاصر در سال قبل چاپ شد گفت: ۲۰ عنوان کتاب نیز در فرآیند نشر قرار دارد که بعد از طی مراحل، منتشر خواهد شد.
وی بیان کرد: سالیانه در یکی از حوزه‌های تخصصی فقه در حیطه جهان اسلام فراخوان می‌دهیم، و کتاب‌ها و پژوهش‌هایی که مکتوب و چاپ شده، مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :