19 دی: یک رسانه آمریکایی اعلام کرد در گزارشی که قرار است آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند، ایران به ارسال پهپاد به روسیه متهم نشده است.
رسانه آمریکایی آکسیوس عصر چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که در گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل که قرار است درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشده است.  
آنتونیو گوترش در این گزارش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرده است. 
این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود، مدعی شده اند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است. 
آکسیوس افزود که روسیه بر خلاف کشورهای غربی تلاش کرده است دبیر کل سازمان ملل متحد را از صدور دستور تحقیقات درباره ادعاهای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین منصرف کند. 
این رسانه آمریکایی ادعا کرد که این تلاش‌ها تاکنون موفق بوده و گوترش در گزارش خود بیانیه‌ای قطعی در این باره صادر نکرده است.  
گوترش در گزارش خود آورده است که نامه‌هایی هم از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که ادعاهای مذکور را رد و تاکید کرده‌اند حتی در صورت ارائه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است.  
نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قرار است ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شود.
به گزارش ایرنا، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.
نشست دوره ای و عادی شورای امنیت در ۲۸ آذر ماه، برای بررسی چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام برگزار خواهد شد.
نشست دوره ای قبلی ۹ تیرماه امسال برگزار شده بود که دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری این نشست، گزارش خود را از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه داد.
گوترش در سیزدهمین گزارش خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده بود.
غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :