19 دی: آیت‌الله سید محمدصادق روحانی از علمای حوزه علمیه قم دارفانی را وداع گفت.
دفتر آیت‌الله روحانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در غروب روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی به اجداد طاهرینش پیوست.
آیت الله العظمی سید محمد صادق حسینی روحانی فرزند آیت الله میرزا محمود روحانی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود. وی دروس پایه ادبیات عرب را در قم نزد پدر فرا گرفت و در سن ۱۰ سالگی راهی حوزه نجف شد و به امتحان و توصیه آیت الله العظمی خویی در سن ۱۱ سالگی وارد درس خارج فقه و اصول شد.
آیت الله روحانی در سن ۱۴ سالگی به درجه اجتهاد رسید و آیت الله العظمی خویی هنگامی که سیدمحمدصادق روحانی ۱۵ سال داشت، طی نامه ‏ای عظمت‏ علمی، قدرت و استنباط قوی، هوش و ذکاوت این نابغه بزرگ را تأیید و ستودند.
این مرجع تقلید در سال ۱۳۲۹ شمسی وارد قم شد و در اوایل سال ۱۳۳۰ به تدریس دروس خارج فقه و اصول در صحن مطهر حضرت‏ معصومه (س) پرداخت. وی به محض ورود به حوزه علمیه قم و احساس نیاز جامعه حوزوی و اسلامی، همزمان با تدریس درس خارج فقه و اصول در سنین جوانی، دایره المعارف فقه اسلامی را نوشت و این کتاب یکی از مهمترین منبع تدریس فقه و اصول است.
آیت‌الله سید محمد صادق روحانی دارای ده‌ها جلد تألیف به زبان‌های عربی و فارسی است که یکی از مهم‌ترین آنها کتاب فقه‌الصادق است.


  • نویسنده :
  • منبع :