سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۹۷ مورخه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «گرانی بی‌سابقه اقلام خوراکی» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

اطلاعاتی که به‌تازگی توسط مرکز اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که قیمت ۲۳ درصد از بعضی از خوراکی‌ها و ارزاق مهم در مقایسه با سال قبل، دو برابر شده است! همزمان هشدارها درباره کاهش قدرت خرید مردم بالا گرفته است؛ انتقادات صریح از فعالان کارگری و اقتصاددانان نیز فراتر رفته و حالا خود اشخاصی که روزی سکاندار دستگاه‌های مهم کشور بودند، با زبان کنایه به انتقاد از دولت برخاسته‌اند
احسان سلطانی، اقتصاددان نوشت: بر اساس آمارهای دولت، نرخ تورم سالانه غذا (خوراکی‌ها) در آبان ۱۴۰۱ به ۶۳.۴ درصد رسید که از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.
با نرخ تورم خوراکی‌های ۶۱.۱ درصد در مهر ۱۴۰۰، برای اولین بار در فاصله ۱۳ ماه یا در یک دولت، مردم دو مرتبه شوک قیمت غذا را تجربه می‌کنند.
در ۵ سال گذشته قیمت غذا بیش از ۷.۵ برابر شده که به مفهوم ۵۰ درصد نرخ تورم سالانه غذا یا بروز ابرتورم قیمت غذا است. در هیچ دوره تاریخی این ابرتورم غذا تجربه نشده، حتی در زمان اشغال کشور در جنگ جهانی دوم.
افزایش قیمت ارزاق مهم و همزمان کاهش درآمد خانوار و تقلیل یافتن قدرت خرید، باعث حذف بعضی از اقلام از سبد خرید کم‌درآمدها شده است؛ تقاضا برای کالاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی به میزان ۹۰ درصد کاهش داشته است. تقاضا برای اقلامی مانند برنج، روغن، قند و چای نیز با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است. این آمارها بیانگر این مطلب است که سبد کالا آب رفته و مردم به ناچار به سراغ کالاهایی می‌روند که طعمی مشابه با خوراکی‌های حذف‌شده داشته باشند اما در عین حال بهایی کمتر. برخی برآوردها نشان می‌دهد که ۳۷ درصد خانوار ایرانی با تهدید فروپاشی خانوار روبرو هستند.
کارشناسان می‌گویند اگر قرار باشد دولت فقط یک کار و فقط یک کار انجام دهد، کنترل منطقی تورم است، وگرنه مردم نیازی به کمک حمایتی ندارند و کمک‌های حمایتی مثل یارانه با توجه به میانگین تورم در اقتصاد ایران یعنی ۴۵ درصد، هر روز ارزش خود را بیشتر از قبل از دست می‌دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :