19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه از تعطیلی یک هفته‌ای دروس حوزوی خبر داد.
مدیر حوزه‌های علمیه، ۲۸ آذرماه، با صدور پیامی ضمن توصیه‌هایی به مبلغان دینی اعزامی به سراسر کشور در خصوص ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه از تعطیلی یک هفته‌ای دروس حوزوی خبر داد.
درپیام آیت‌الله علیرضا اعرافی آمده است:‌ سالروز شهادت سرور زنان جهان، بانوی طهارت و فضیلت‌ والگوی عفت و هدایت، حضرت صدیقه‌ طاهره فاطمه‌ زهرا (س) را تسلیت و تعزیت می‌گویم و بر اساس مصوبه‌ شورای عالی حوزه‌های علمیه و با هماهنگی مراجع عظام (دامت‌برکاتهم)، به مناسبت فاطمیه‌ دوم تعطیلی حوزه‌های علمیه را به مدت یک هفته اعلام می‌نمایم.
اینک که میهن عزیز اسلامی ایران و امت اسلامی در شرایط ویژه‌ای قرار دارند؛ رسالت همه آگاهان، دردمندان، حوزویان، روحانیان، دانشگاهیان و نیروهای متعهد به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی؛ قیام لله و برخاستن برای جهاد تبیین، روشنگری و مطالبه‌گری است.
حوزه‌های علمیه، به مثابه پایگاه تاریخی نشر و گسترش پیام دین و تکیه‌گاه ملت شریف ایران و ملجأ محرومان و نیازمندان و به عنوان مهم‌ترین پشتوانه‌ معرفتی، اعتقادی و اخلاقی جامعه، اکنون رسالتی تاریخی بردوش دارند و با اغتنام فرصت‌های پیش رو، از فاطمیه تا دهه فجر انقلاب اسلامی، تعطیلات سال نو و ماه مبارک رمضان، به عنوان یک فریضه‌ی فوری، پاسخ‌گوی نیازها و درخواست‌های گسترده دینی و فرهنگی اقشار مختلف جامعه خواهند بود.
اعرافی در این پیام با اشاره به ایام تبلیغی فاطمیه و نیز دهه مبارک فجر نکاتی را یادآور شده و با تأکید بر احیای نام و نشان و بازنمایی شخصیت والای حضرت صدیقه طاهره (س) آورده است:‌ اینک از همه‌ فرصت‌ها به ویژه فاطمیه باید بهره ببریم و با ترسیم عقلانی، عاطفی و حماسی سیمای الگوهای فاخر اسلامی و تبیین درست پیام زلال اسلام، راه مستقیم را بنمایانیم و پایه‌های اعتقادی، اخلاقی و معرفتی جامعه و جوانان عزیز را از تزلزل مصون نموده، امت اسلام و ارزش‌های قرآنی در جامعه را استوارتر از همیشه سازیم.
از روحانیت آگاه و بیدار، اساتید و بزرگان حوزه و به ویژه از طلاب جوان و جهادی انتظار می‌رود که شوری نو دراندازند، طرح‌های نو در افکنند، سنت سلف صالح را زنده سازند، سیره‌های نیکوی تاریخی را بازسازی نموده و تجربه‌های جهادی دوره‌های سیل و زلزله و کرونا را جانی دوباره بخشند و نشان دهند که روحانیت با انقطاع الی‌الله و توکل بر خدا، از آن مردم، در خدمت مردم و جان‌فدای امنیت، عزت و سربلندی مردم و جوانان عزیز است و در یورش بی امان بیگانگان و شیطان صفتان به عقاید، اخلاق و فرهنگ مردم و در عرصه‌ مقابله با جنگ شناختی و ترکیبی و چندضلعی پیچیده و نامتقارن بر ضد اسلام، ایران و انقلاب، استوار، شجاع و مدافع و مطالبه‌گر، هرچند با مظلومیت - خواهد ایستاد.
‌در این میان؛ تقویت سبک زندگی مردمی و ساده زیستی حوزوی، به ویژه در میان مسئولان، مجریان و متولیان امر و تحکیم ارتباط گسترده و عمیق مردمی، برای بازسازی و ارتقای سرمایه‌ اجتماعی و منزلت فرهنگی روحانیت ضرورت دارد.
در بازار رنگارنگ اندیشه‌های گوناگون و در برابر طیف متنوع تولیدات فکری و در صحنه‌ گسترده و متکثر رسانه‌ای و فضای مجازی و در آشفته بازار درآمیختگی محتواهای حق و باطل و نیز در برابر پرسش‌های گوناگون جامعه و نسل جوان و نیز رویارویی جنگ ترکیبی مشهود، باید از همه‌ ابزارهای کهن و نوین و روش‌های مؤثر و قالب‌های گوناگون هنری، ادبی و رسانه‌ای و از همه‌ فضاها و فرصت‌ها بهره برد و توانایی‌ها و تخصص‌های گوناگون را به کار گرفت.
اعرافی در این پیام مسجد، منبر و خطابه، شعر، مدح و روضه حسینی را از فرصت‌های موجود ذکر کرده و آورده است:‌ مساجد به عنوان کانون‌های جوشان و محورهای بنیادین در تعمیق اندیشه‌ دینی و سنت‌های اخلاقی و عبادی، با کارکردهای متنوع و تاریخی، باید بازسازی و تعالی یابد. منبر و خطابه نیز به مثابه روشی کارآمد و موج آفرین در طول تاریخ، با همه‌ جذابیت و تنوع سبک‌های آن نیازمند رویکرد نو و فعال است.
هم‌چنین شعر، ادب، مدح، رثاء و روضه‌ حسینی و هنرهای متعالی و قدسی و جذاب، ظرفیت‌های والایی است و به فضل الهی اکنون ظرفیت‌های خوبی در این عرصه وجود دارد و باید فعال‌تر شود. از سوی دیگر خانه‌ها را باید پایگاه تربیت اسلامی و برنامه‌های فرهنگی قرار داد.
مدارس را باید مهم شمرد و با همکاری مدیران، معلمان، مربیان، دانش‌آموزان عزیز و نهادهای دانش آموزی و بسیج، آن‌ها را به کانون‌های علم، ادب، اخلاق، آگاهی، بیداری و پیشرفت فزاینده مبدل ساخت.

  • نویسنده :
  • منبع :