19 دی: لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعاهای واشنگتن مبنی بر استفاده روسیه از سلاح‌های ایران و کره شمالی در جنگ اوکراین را تکرار کرد.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد: استفاده روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، از سلاح های کره شمالی و ایران که برخلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، نفرت انگیز است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد: روسیه از این سلاح ها برای ادامه جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین استفاده می کند.
وی مدعی شد: آمریکا تایید می کند که کره شمالی محموله اولیه تسلیحات را به شرکت نظامی خصوصی روسی موسوم به واگنر تحویل داده است. این شرکت نظامی هزینه تجهیزات را پرداخت کرده و در حال حاضر هزاران نیروی نظامی در اوکراین مستقر کرده است. ماه گذشته، کره شمالی راکت‌ها و موشک‌های انفرادی را به این گروه تحویل داده است.
سفیر آمریکا ادامه داد: ما ارزیابی می کنیم که مقدار تسلیحات تحویل شده به واگنر، شرایط جنگ در اوکراین را تغییر نمی دهد. با این حال از قصد کره شمالی برای تحویل تجهیزات نظامی بیشتر به واگنر نگران هستیم.
گرینفیلد ادامه داد: اقدام واگنر در خرید تسلیحات از کره شمالی، برای این کشور، درآمدی ایجاد کرده و کره شمالی می تواند از این پول برای توسعه بیشتر برنامه های تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک ممنوعه خود استفاده کند که این امر به بی ثباتی بیشتر در شبه جزیره کره کمک می کند.
این مقام آمریکایی گفت: روسیه نه تنها از کره شمالی دفاع می کند، بلکه اکنون شریک چنین رفتار غیرقانونی کره شمالی شده است.
وی تصریح کرد: آمریکا قصد دارد نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توسط کره شمالی و روسیه را در جلسات آتی شورای امنیت مطرح کند و اطلاعات مربوط به نقض این قطعنامه ها را با کمیته تحریم های ۱۷۱۸ شورای امنیت در میان بگذارد.
وی همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود مدعی شد: با توجه به استفاده مجدد روسیه در ماه جاری از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های اوکراین، ما همچنین از دبیرخانه سازمان ملل می‌خواهیم تا تیمی را به اوکراین بفرستد تا درباره نقض بند ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه و ایران تحقیق کند.
غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.
آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.
جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.
تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».
بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :