19 دی: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به تعیین سقف قیمت نفت کشورش از سوی غرب، دستور ممنوعیت فروش نفت به کشورهایی که این سقف قیمت را تعیین کرده‌اند، صادر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، دستور پوتین برای ممنوعیت فروش فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهای تعیین کننده سقف قیمت برای نفت این کشور، از اول فوریه ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود.
از سوی دیگر، کابینه دولت روسیه در آینده نزدیک در خصوص ممنوعیت فروش فرآورده‌های سوختی به کشورهایی که برای این محصولات تولید شده در این کشور سقف قیمت تعیین کنند، تصمیم گیری خواهد کرد.
با این حال، بر اساس دستور جدید پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند مجوز ویژه برای عرضه محصولات ممنوعه به کشورهای خاص صادر کند. این دستور تا اول جولای ۲۰۲۳ اعتبار خواهد داشت.
پوتین پیش از این نیز تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه را بی‌تاثیر اعلام و خاطر نشان کرده بود: یک رکود اقتصادی ۲۰ درصدی برای روسیه پیش بینی شده بود اما فقط ۲.۹ درصد رکود اقتصادی داشتیم و وضعیت ما از خیلی کشورها بهتر است.
وی با اشاره به توافق با اوپک پلاس برای تولید مقدار معینی از نفت، تصریح کرده بود: ما ممکن است به کشورهایی که چنین تصمیمی اتخاذ کردند نفت نفروشیم و حتی در صورت لزوم، تولید نفت را کاهش دهیم.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا در جدیدترین اقدام خود سقف قیمتی ۶۰ دلاری علیه نفت روسیه وضع کردند.
روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اقدام اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه هفت مبنی بر وضع سقف قیمتی بر نفت روسیه باعث ازدحام نفتکش‌ها در آبهای ترکیه شده است. در پی این تصمیم، مقام‌های آنکارا از شرکت‌های بیمه خواستند تا قول دهند که هر نفتکشی که از تنگه‌های این کشور عبور می‌کند، از پوشش کامل بیمه برخوردار باشد.
بر اساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا و گروه ۷ که به اجرا درآمد، تانکرهای حامل نفت روسیه از بیمه دریایی محروم می‌شوند؛ مگر آنکه نفت آن‌ها زیر ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته شود.
کارشناسان روسیه در حوزه نفت به روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفته‌اند، تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی کشورهای غربی که در روزهای اخیر بحث‌های زیادی را به دنبال داشت، ممکن است بهای این ماده انرژی را در بازارهای جهانی به مرز ۱۰۰ دلار افزایش دهد.
همچنین مقام‌های روس هشدار داده‌ بودند که در واکنش به تعیین سقف قیمتی، تدابیر لازم را به اجرا خواهند گذاشت.

  • نویسنده :
  • منبع :