19 دی: استان فارس با بهره مندی از اراضی مستعد برای کاشت و پرورش کاکتوس آپونتیا یکی از گزینه های اصلی مسوولان جهاد کشاورزی برای پرورش این گونه کاکتوس خوراکی و دارویی است ، پیش بینی ها برای توسعه ۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت این گونه کاکتوس در استان فارس در دستور کار قرار دارد.
کاکتوس آپونتیا یا کاکتوس انجیر تیغی یک کاکتوس زیبا با پرورشی بسیار ساده است. ظاهری براق، بزرگ و رنگی دارد. کاکتوس آپونتیا به نام های انجیر تیغی ،انجیر هندی و گلابی خار دار نیز شناخته می شود.البته به کاکتوس آپونیتا، زبان مادر شوهر و کاکتوس راکتی نیز گفته می شود. این نام گذاری ها بر اساس ظاهر راکت مانند این کاکتوس بوده اند. این پد های راکت مانند روی هم سوار می شوند و نمای زیبایی را به وجود می آورند.
این دسته از کاکتوس ها به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند از معروف ترین خانواده های کاکتوس ها به شمار می روند.ارتفاع آن ها گاهی به ۱ تا ۲٫۵ متر نیز می رسد.گل های این نوع کاکتوس در تابستان ظاهر می شوند و رنگ زرد روشن دارند. جالب است بدانید که این کاکتوس میوه هایی به رنگ زرد یا قرمز دارد که خوراکی است.
در زمینه نیاز به نور استان فارس با داشتن مناطق عالی آفتابی بیابانی به آسانی نور و آفتاب مورد نیاز برای رشد این گونه کاکتوس را فراهم می کند ، هرچه نور بیشتری در اختیار کاکتوس های بیابانی قرار داده شود رشد بهتری خواهند داشت، کاکتوس آپونتیا نیز همانند دیگر کاکتوس های بیابانی برای گلدهی به نور خورشید مستقیم نیاز دارد در غیر این صورت توانایی رشد و گلدهی خود را از دست می دهند.
مناطق نیمه بیابانی جنوب فارس مناسب برای کاشت کاکتوس
مناطق نیمه بیابانی شهرستان های مهر و لامرد در جنوب استان فارس زمینه کاشت و پرورش کاکتوس آپونتیا را دارد ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مُهر پیش از این اعلام کرد : در حال حاضر سطح زیر کشت کاکتوس آپونتیا در این شهرستان هشت هکتار است که با برنامه ریزی های انجام شده این سطح به ۲۳ هکتار افزایش می یابد.
یوسف صفری با اشاره به اینکه طرح توسعه کشت آپونتیا در شهر خوزی از توابع شهرستان مُهر به اجرا در می آید، تصریح کرد: با پرداخت ۳ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به شرکت مجری طرح این کشت ۱۵ هکتار افزایش خواهد یافت.
این مقام مسئول با بیان اینکه مزرعه مذکور اولین مزرعه کاکتوس آپونتیا در سطح استان فارس و بزرگ ترین مزرعه کشور به شمار خواهد آمد، اظهار کرد: شرکت مجری طرح در نظر دارد تا سطح هزار هکتار کشت کاکتوس را در جنوب استان فارس توسعه دهد.
وی با اشاره به اینکه به منظور بهبود فرایند مدیریت منابع آب همسو با حفظ سطح زیر کشت کشاورزی و افزایش ارزش افزوده درآمد حاصل از بخش کشاورزی، حمایت از طرح های اینچنین از اولویت های جهاد کشاورزی است، افزود: توسعه بخش کشاورزی در مناطق محروم با اولویت حفظ منابع آبی یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم است.
صفری با اشاره به کم آب بر بودن، کم‌ آفت بودن محصول و تناسب کاکتوس آپونتیا با اقلیم گرم و خشک شهرستان مُهر ابراز کرد: این گیاه علاوه بر مصارف دارویی در صنعت دارو، غذا محصولات آرایشی و بهداشتی مصارف ویژه دارد.
برنامه کاشت ۵ هزار هکتار کاکتوس آپونتیا در استان فارس
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: برنامه داریم کاشت ۵ هزار هکتار کاکتوس آپونتیا را در سطح اراضی مستعد این استان کلید بزنیم، از این رو مقدمات آن در دست اجراست.
محمدمهدی غیاثی گفت: در فاز نخست سطح زیر کشت این گونه از کاکتوس به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.
غیاثی با بیان اینکه ورود به بحث گیاهان دارویی از سیاست های مهم وزارتخانه است، افزود: آب از چالش های اساسی در بخش کشاورزی است که عارضه های بسیار وسیعی نیز ایجاد کرده و از این رو کشت کاکتوس متناسب با این موضوع است.
غیاثی با اشاره به اینکه بهره وری نیز به عنوان یک چالش مهم دیگر بخش کشاورزی به شمار می آید، اظهار کرد: توسعه کشت آپونتیا می تواند ما را به سمتی سوق دهد که هم فضای اقتصادی مطلوبی فراهم شود و هم اینکه در بحث استفاده از نهاده های بخش کشاورزی از جمله آب و خاک صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه طرح ریزی رویداد استارتاپی ارزش آفرینی در کاکتوس های خوراکی گونه آپونتیا با هدف ارتباط با مجامع علمی و دانشگاه ها انجام شده است ، افزود: در این رویداد به دنبال شناسایی کارآفرینان و استارتاپ های علاقه مند به فعالیت در این بخش، معرفی فناوری های روز دنیا و جلب مشارکت سرمایه گذاران نیز هستیم.
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاورزی فارس اضافه کرد: امیدواریم مسیر توسعه کشت آپونتیا به زودی هموار و گام های خوب و اساسی در این خصوص برداشته شود.

  • نویسنده :
  • منبع :