19 دی: مشاور عالی وزیر کشور با بیان اینکه برخی مراکز ناباوری را به دکانی برای درآمدزایی تبدیل کرده اند، اظهار داشت: در بحث ناباروری به دلیل عدم انتفاع اقتصادی چندان توجهی به مردان نمی‌شود.
محمد اسماعیل اکبری، روز پنجشنبه در نشست علمی مبانی بیولوژیک اصلاح ساختار جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: درصد کل موفقیت مراکز درمان ناباروری در بهترین حالت ۳۰ درصد بوده و در ۹۰ درصد توفیقی حاصل نمی شود.
وی با اشاره به اینکه ناباروری از مهمترین موضوعات در حوزه جمعیتی کشور است، گفت: در زمان کنونی ۱۶ میلیون زن شوهردار کشور در سن باروری قرار دارند.
مشاور عالی وزیر کشور، بهترین سن زن برای ازدواج و باروری را از نظر بررسی های علمی بین المللی زیر ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: بر همین اساس در اروپای شمالی دختران زیر ۲۰ سال تخمک های خود را برای بارداری سالم در سال های آینده فریز می کنند در حالی که در کشور ما گفته می شود دختر زیر ۲۵ سال بچه است و ازدواج برایش زود است.
اکبری، با تاکید بر اینکه نتیجه چنین تفکراتی، زمینه سیر نزولی شدید فرزندآوری در کشور است، ادامه داد: در ۳۰ سال آینده در شرایطی که همه کشورهای پیرامون ما جمعیت جوان خواهند داشت، ۳۰ درصد جمعیت کشور ما پیر خواهند بود و باید به جای ایجاد مهدکودک به دنبال ساخت خانه سالمندان باشیم.
وی یادآوری کرد: نرخ تولد لقاحی در کشور ما حدود صفر درصد بوده و ۷۰ درصد دخترانی که ازدواج می کنند باید بار فرزندآوری ۳۰ درصد بقیه را هم به دوش بکشند و سیر نزولی کاهش جمعیت در آینده به معضلی اساسی برای کشور تبدیل خواهد شد.
مشاور عالی وزیر کشور، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم کار علمی و عملی در حوزه جوانی جمعیت، گفت: افت جمعیت ما طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، در ۷۰ سال گذشته به صورت سرسره ای رخ داده و با وجود ابلاغ سیاست های جوانی جمعیت، یک قدم نیز در این خصوص برداشته نشده است.
اکبری، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اولین شخصی هستند که در این خصوص ابراز نگرانی کردند، افزود: پس از تاکید ایشان، کارشناسان وارد این حوزه شدند با این وجود تعدادی ۱۰ تا ۱۵ نفره در کشور به حدی قدرت دارند که مانع ورود نیروهای نخبه به حوزه جمعیت شناسی می شوند.
وی اظهار داشت: مسوولان کشور ما در سال ۷۳ در قاهره امضا و تعهد دادند که نرخ رشد جمعیتی ایران را به صفر برسانند و جمعیت ایران در سن تولید یک چهارم کل جمعیت کشور است و این یعنی یک چهارم جمعیت کشور باید خرج همه کشور را بدهند.
اکبری، با بیان اینکه اگر وزارت کشور در زمینه جمعیت و مهاجرت اقدام جدی نکند، پیری آینده هولناکی را برای کشور رقم خواهد زد، گفت: رهبری اقدامات این حوزه را یک سیاست حیاتی برای آینده کشور قلمداد می کنند و بر لزوم فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی در خصوص موضوعات جمعیتی تاکید کرده اند.

  • نویسنده :
  • منبع :