19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم بابیان این‌که سالانه ۱۳۹ میلیون مترمکعب آب در قم تامین می‌شود گفت: ۷۰ درصد مشترکان قمی سرانه مصرف آب را رعایت می‌کنند.
حسن بختیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که قم بخاطر وضعیت اقلیمی و افزایش جمعیت با چالش های مهمی در حوزه تامین آب روبه‌روست، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به شرایط پایدار لازم است تا پروژه های مورد نیاز حوزه آب و فاضلاب در زمان مشخص خود به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به این که حدود ۶۵ درصد آب مصرفی قم از سرشاخه های رود دز،۲۰ درصد از چاه های بومی و ۱۵ درصد نیز از سد ۱۵ خرداد تامین می شود، اظهار داشت: صد در صد شهرها و ۹۷ درصد روستاهای استان قم به آب بهداشتی و با کیفیت دسترسی دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: تا ۲ سال گذشته ۸۰ درصد آب قم از سرشاخه‌های دز تامین می‌شد که بخاطر کاهش بارندگی‌های اخیر سهمیه ۱۱۳ میلیون مترمکعبی قم در تابستان سال‌جاری به کمتر از ۸۰ میلیون متر مکعب رسید که اثر آن در افزایش شوری آب نمایان بود.
بختیاری با بیان اینکه به غیر از سد کوچری با ذخیره ۸۵ میلیون مترمکعبی آب، سایر منابع آبی قم وضعیت مطلوبی ندارند، گفت: ذخیره کنونی آب در سد ۱۵ خرداد ۵۰ میلیون متر مکعب برآورد می شود و چاه های بومی نیز شرایط خوبی ندارند.
بختیاری با اشاره به احداث ۱۷ کیلومتر شبکه فرعی شهری و ۲۷ کیلومتر شبکه خط انتقال روستایی به همراه ۲۸ کیلومتر اصلاح شبکه از ابتدای سال جاری افزود: ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب در قم وجود دارد که امسال ۱۳ کیلومتر از آن اصلاح شده است.
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب قم اهمیت مخازن آب در تامین آب پایدار را مورد توجه قرار داد و گفت: احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در پردیسان آغاز شده که تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.
بختیاری گفت: در قالب پروژه های محرومیت زدایی ساخت چندین مخزن آب درروستاهای لنگرود، کرمجگان، بیدهند، ابرجس، سنجگان و ورجان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع ۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب به مخازن ذخیره آبی استان افزوده می شود.
وی احداث خط انتقال آبرسانی به هشت روستای شهر قنوات به همراه روستای عنایت بیگ و بهره برداری از مخزن ۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی جعفریه را از طرح های مهم آبفای قم در دهه فجر امسال نام برد.
بختیاری با اشاره به برخی از پروژه‌های اجراشده در حوزه آبفای قم طی ماه‌های اخیر بیان داشت: احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی شهر دستجرد و اصلاح و توسعه شبکه آب‌رسانی شهرهای قنوات، جعفریه، سلفچگان و کهک، اصلاح شبکه آب‌رسانی کهک، خط انتقال مجتمع قمرود، مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی قمرود و خط انتقال روستای تیره، لایروبی قنات روستای فردو، بهسازی و لایروبی چشمه روستای چشمه شور، اصلاح خط انتقال روستای ابرجس و اصلاح شبکه روستاهای فاقد دهیاری بخش خلجستان، جعفرآباد و سفلچگان، اصلاح و رفع نشتی سربندهای خط انتقال ۱۵ خرداد، جابه‌جایی و حفر دو چاه جدید، جابه‌جایی و حفر یک چاه جدید در داخل شهر و بهسازی ۴ حلقه چاه قدیمی از جمله این پروژه هاست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با تاکید دوباره بر اینکه دولت نسبت به تامین آب کشاورزی و صنعت از ظرفیت پساب تاکید جدی دارد، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های صنعتی قم این است که صنایع پرآب‌بر آن اندک است ولی با این اوصاف شرکت آب و فاضلاب نسبت به قطع چند واحد پرآب‌بر اصرار دارد.
وی با انتقاد دوباره از هدررفت آب شرب در بخش صنعتی، اظهار کرد: آب سالم و شرب در حالی با سختی و دشواری تامین می شود که بخشی از آن در اختیار صنعت می گیرد که نتیجه آن شوری بیشتر آب مشترکان شده است.
بختیاری در ادامه تصریح کرد: سالانه ۳۸ میلیون متر مکعب فاضلاب در قم تولید می شود که بخشی از آن برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تامین حقابه های بخش مرکزی رهاسازی می شود.
وی ضعف این استان در توسعه شبکه فاضلاب را یادآور شد و گفت: فاضلاب پاشنه آشیل قم در طرح نهضت ملی مسکن است و شرایط به نحوی است که اقدامات این حوزه باید با سرعت انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه قم با توسعه ۴۰ درصدی شبکه فاضلاب وضعیت نامناسبی داشته و طی چندسال گذشته نیز اقدام جدی برای توسعه آن صورت نگرفته است، اضافه کرد: هزار کیلومتر شبکه فاضلاب به همراه ۳ تصفیه خانه در قم شکل گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با بیان اینکه توسعه کمربند سبز و تامین آب صنعت باید توسط فاضلاب انجام بگیرد، گفت: در قالب متمم سفر رییس جمهور یکهزار میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب قم اختصاص یافته که ۵۰۰ میلیارد تومان از آن باید از محل مشارکت های مردمی برای توسعه شبکه فاضلاب طی ۲ سال آینده انجام بگیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :