سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران و اینکه چه سناریوهایی ممکن است شکل بگیرد، مشخص است. بدترین سناریو و چالشی‌ترین سناریو این است که دیپلماسی عملاً با شکست مواجه شود
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۱۱ مورخه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «تلاش دوباره مخالفان و موافقان برجام» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها دوباره بحث برجام در محافل رسانه‌ای داغ شده است. به دنبال ادعای «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که در توییتی نوشت «اخیراً ایران چند بار آمادگی خود برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای وین بر سر احیای برجام را تأیید کرده است. «سعید جلیلی» روز دوشنبه در جمع استادان دانشگاه یزد گفت: مردم فهمیدند که مذاکرات برجام نتیجه‌ای ندارد؛ برخی می‌گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می‌رسیم. وی تصریح کرد: در دوران خودم هم بارها گفتم که نتیجه چندانی از این مذاکرات حاصل نمی‌شود
آر سوی دیگر نتانیاهو هم طی سخنرانی در اولین جلسه کاری کابینه جدید تل‌آویو، اظهار داشت که با وجود حوادث داخلی ایران، هنوز احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد.
وی در این‌باره ادعا کرد: «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا از بازگشت به توافق بد هسته‌ای جلوگیری کنیم. برخلاف تصور عموم، توافق خطرناک هسته‌ای لغو نشده است. من فکر می‌کنم این احتمال هنوز وجود دارد. ما این کار را خواهیم کرد».
 حشمت الله فلاحت پیشه در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای نکاه دیگری دارد. او می‌گوید: سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران و اینکه چه سناریوهایی ممکن است شکل بگیرد، مشخص است. بدترین سناریو و چالشی‌ترین سناریو این است که دیپلماسی عملاً با شکست مواجه شود و طرف‌های مقابل ایران هم به سیاست فشار حداکثری برگردند. آن وقت ایران ممکن است پلن بی خود را فقط در موضوع هسته‌ای خلاصه کند و به‌سمت سوخت هسته‌ای با غنای ۹۰ درصد برود. چون در این شرایط رفتن ایران به‌سمت غنی‌سازی ۹۰ درصد قابل‌توجیه است.
در صورت شکست برجام، موضوع گزینه نظامی آمریکا و متحدانش هم مطرح می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود همه برنامه‌های ایران هم از حالت متعارف به‌سمت غیرمتعارف حرکت کند و موضوع برنامه هسته‌ای ایران هم از این برنامه‌ها مستثنی نیست. با این حال من بعید می‌دانم و معتقدم موضوع هسته‌ای ایران به‌سمت یک چالش نظامی حرکت نمی‌کند. منتها سناریوی بعدی که ممکن است به‌وجود بیاید و شاید تا حداکثر چند ماه دیگر از آن رونمایی شود، یک پیشنهاد مذاکراتی تازه از سوی طرف‌های غربی است، اما تا آن زمان غربی‌ها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا توان چانه‌زنی ایران را کم کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :