19 دی: مدیرکل کتابخانه های عمومی قم از افزایش ۲ برابری اعضای کتابخانه‌های این استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل آن خبر داد.
مهدی توکلیان روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: دراین مدت ۱۳ هزار و ۸۸۶ نفر عضو جدید در کتابخانه‌های عمومی استان قم ثبت نام کرده و ۹ هزار و ۲۲۷ نفر از اعضای سابق عضویت خود را تمدید کرده‌اند، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۶ هزار و ۷۱۴ عضو جدید و پنج هزار و ۲۷۶ عضو تمدیدی، افزایش بیش از دو برابری داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۸هزار و ۲۶۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان قم هستند، که از این تعداد پنج هزار و ۹۳۲ نفر کودک، ۱۳ هزار و ۱۷۰ نفر نوجوان، پنج هزار و ۷۶۳ نفر جوان و سه هزار و ۹۳۵ نفر اعضای بزرگسال هستند.
توکلیان گفت:‌ هم اینک، پنج کتابخانه روستایی در روستاهای صرم، فردو، نایه، مبارک‌آباد و طایقان زیر نظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: با وجود پیگیری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم، به منظور جلب مشارکت سازمان‌ها، ارگان‌ها و خیرین، برای راه‌اندازی کتابخانه سیار و خدمات‌رسانی به تمامی نقاط شهری و روستایی استان، متاسفانه تاکنون موفق به راه‌اندازی این خدمت نشده‌ایم.
وی افزود: با این وجود، همکاران ما در کتابخانه‌های استان، به ویژه کتابداران روستایی، با حضور دوره‌ای در مدارس روستاهای همجوار، دسترسی به کتاب را برای کودکان و نوجوانان روستاهای فاقد کتاب فراهم می‌کنند.
توکلیان افزود: با در نظرگرفتن احداث کتابخانه مرکزی قم زیر بنای کتابخانه‌های عمومی استان ۱۸ هزار و ۶۳۲ متر مربع است.
وی زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهر قم را ۱۶ هزار و ۲۶۳ متر مربع عنوان کرد و افزود: کتابخانه بخش سلفچگان این استان با ۵۰۰ متر زیربنا در حال احداث ساختمان جدید است.
وی گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱.۳۵ متر سرانه فضای کتابخانه‌ای در استان می‌باشدکه نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :