19 دی: آیین گرامیداشت سومین سالگرد شهدای قمی حادثه هواپیمای اوکراینی، جمعه شب با حضور قشرهای مختلف مردم و خانواده معظم شهدا در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) برگزار شد.
در این آیین که با حضور برخی مسئولان استانی و سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه علی بن ابیطالب‌(ع) قم ترتیب یافت، یاد و نام شهیدان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گرامی داشته شد.
در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت به مناسبت وفات جانسوز حضرت ام‌البنین‌(س)، استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: ما همواره در معرض امتحان الهی قرار داریم، خداوند به وسیله گرفتار کردن افراد در بلا و مصیبت آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام سید حسین مومنی با بیان اینکه رسیدن به پاداش و نعمت‌های بزرگ تنها با سربلند بیرون آمدن از امتحان‌های الهی ممکن می‌باشد گفت: اهل بیت و بزرگان دینی در کلام و سخنان خود، بلاهایی که خدا نازل کرده را حاکی از توجه خداوند به بندگان خود می‌دانستند.
وی در ادامه با اشاره به سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات‌ام‌البنین و تکریم مادران شهیدان گفت: این بانوی بزرگ اسلام، الگو و اسوه کاملی از صبر، بردباری و استقامت است، چون وقتی خبر شهادت فرزندانش را شنید، فرمود همه هستی خود را فدای امام حسین(ع) می‌کنم.
وی با ذکر اینکه مادران شهیدان از مکتب ام‌البنین درس گرفته‌اند گفت: مادران شهدا در دوران دفاع مقدس، همچنین در جریان دفاع از حرم و دفاع از نظم و امنیت کشور، خود و فرزندانشان را فدایی ولایت می‌دانند، که نشان دهنده بصیرت بالایی است که با تامل در سیره‌ ام‌البنین کسب کرده‌اند.
مومنی همچنین با تجلیل از ایثار و صبر مثال‌زدنی خانواده شهیدان سانحه هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: این حادثه برای همه ملت ایران بسیار ناگوار بود.
به گزارش ایرنا، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ ماه ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.
محمد صالحه و همسرش زهرا حسنی سعدی، امیرحسین اویسی و همسرش سارا حمزه‌ای و فرزندشان عسل اویسی، محمدامین بیروتی و محمدرضا کدخدازاده، الینا مرتضی تربحی و عفیفه اصغر علی تربانی شهیدان قمی سانحه هوایی اوکراین بودند.
  • نویسنده :
  • منبع :