19 دی: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای اعلام کرد: قیام مردم قم در نوزدهم دی ماه سال ۵۶ در محکومیت هتک حرمت به مرجعیت به عنوان نماد دین، یک خیزش هوشیارانه و مؤمنانه بود که منشأ تحولات بزرگی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین در این بیانیه به مناسبت گرامیداشت حماسه ۱۹ دی مردم قم، آمده‌است: یوم الله نوزدهم دی؛ پیام دشمن شناسی، غیرت دینی و عمل به هنگام را در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت کرد و ایران قوی امروز، تجلی موفقیت آن حضور بصیرانه و آگاهانه است.
بیانیه حاکیست: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامیداشت نام و یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای قیام خونین نوزدهم دی، بر تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی انقلاب اسلامی تأکید می ورزد و اعلام می کند: تبیین مفاهیم عمیق اسلامی و ترویج و تقویت معرفت دینی، سدی مستحکم در برابر سیل شبهات و جعلیات مزدوران رسانه ای دشمن است. «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه» این فراز از وصیت امیرالمؤمنین (ع) ما را به جهاد تبیین فرا می‌خواند و مردم قم و حوزه‌های علمیه که از پیشکسوتان و پیشتازان جهاد فی سبیل الله هستند در این میدان مبارزه نیز، راه امام خمینی (قدس سره) و شهدای نوزدهم دیماه را ادامه خواهند داد.
بیانیه ادامه یافته‌است: در جنگ ترکیبی دشمنان؛ هدف، دور کردن مردم از اسلام و انقلاب است. وحدت و یکپارچگی ملت ایران سال‌هاست این توطئه دشمنان را ناکام گذاشته‌است. مردم، با استقامت در مسیر انقلاب اسلامی و با عملِ صالحِ پشتیبانی از «ولایت فقیه» و تبعیت از فرامین رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی)، هویت اصلی انقلاب یعنی اسلام را صیانت و پاسداری کرده اند و هیچ گاه مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های به حق معیشتی، آنان را از صبر و استقامت در این راه باز نداشته‌است. اسلام خواهی و توجه به معنویت، حبل المتینِ ملت ما بوده‌است و فشار حداکثری علیه ملت ایران برای شکستن همین روحیه دینداری و خداپرستی است.
در این بیانیه آمده‌است: مواجهه‌ هوشمندانه با تهدیدها و مهار آن‌ها و همچنین مدیریت معقول و حکیمانه‌ امور فرهنگی و اقتصادی باید خنثی کننده هجمه‌های دشمنان باشد. امروز جنگ روایت‌ها، خانواده و افکار و اندیشه، افراد را زیر حملات سنگین شبهه و دروغ برده‌است. ناامیدسازی مردم، القای ناکارآمدی و همچنین بزرگ نمایی ضعف‌ها و کوچک نمایی پیشرفت‌ها، از برنامه‌های دشمنان است که متولیان و مسؤولان باید با بازآرایی و بازآفرینی برنامه‌ها، بسترها و منافذ آسیب‌زا را اصلاح کنند.
بیانیه حاکیست: ایمان، بصیرت و داشتنِ عمل صالح انقلابی؛ شرایط نزول نصرت الهی را فراهم می‌کند. «وَکانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ» وعده‌ی تخلف ناپذیری است که محقق خواهد شد و کشور را به سمت قله‌های عزت و اقتدار خواهد رساند. کسانی که از مجاهدت در راه اهداف انقلاب اسلامی شانه خالی می‌کنند و با انتقادهای غیر منصفانه و دارای مخرج مشترک با دشمن، بر پیکره نظام اسلامی زخم می‌زنند؛ بدانند این پرچم در اهتزاز باقی خواهد ماند و اگر در همراهی با صدای حقیقی مردم که همان حرکت در مسیر اراده الهی است؛ سستی و غفلت کنند در غبار فتنه‌ها اسیر حیرت و سرگردانی خواهند شد.
قیام ۱۹دی قم تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات در توهین به امام راحل(ره) بود.
این قیام نقش بسزایی در سرنوشت انقلاب اسلامی داشت که از آن به عنوان جرقه انقلاب و سرآغاز بیداری ملت ایران یاد می شود و پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بار دیگر قم را به عنوان مرکز مبارزه علیه رژیم پهلوی معرفی کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :