19 دی: اتحادیه اروپا در تداوم هراس غرب از روابط تهران – مسکو اذعان کرد به سیاست فشار حداکثری و ادامه وضع تحریم‌ها علیه کشورهای حامی روسیه از جمله ایران و روسیه شد.
پیتر استانو، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا روز پنجشنبه گفت که این اتحادیه به وضع تحریم علیه کشورهای مظنون به کمک به روسیه در عملیات نظامی این کشور در اوکراین از جمله بلاروس و ایران ادامه خواهد داد.
به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "اسپوتنیک"، استانو گفت: ما به تحریم کسانی که از این رفتار غیرقانونی روسیه حمایت کرده و به آن کمک می‌کنند ادامه خواهیم داد. این تحریم‌ها در صورت لزوم می‌تواند شامل بلاروس و همچنین ایران و افراد و نهادهای دیگر کشورها نیز بشود.
این سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین خاطرنشان کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق تصمیم گیری برای تحریم بلاروس به دلیل کمک ادعایی به روسیه در جنگ اوکراین را دارند.
به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می‌کند.
آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن از انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ مطرح کرده است.
جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافت و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.
تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت‌های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آن‌ها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».
بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :