19 دی: وزیر خارجه سوریه شنبه شب در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از حمایتهای تهران از دمشق، گفت که دو کشور قصد دارند برای مقابله با تحریم های غرب، روابط اقتصادی و بازرگانی خود را گسترش دهند.
فیصل المقداد با اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان به دمشق افزود: این دیدارها در شرایطی انجام می شود که منطقه با تحولات مداوم روبرو است و کشورها با چالش هایی از سوی کشورهای غربی و آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه هستند.
وی اضافه کرد: در این دیدار راه های توسعه روابط اقتصادی، تجاری و تقویت همکاری ها را در همه زمینه ها و به منظور مقابله با اقدامات و تحریم های یکجانبه و غیرقانونی غربی ها بررسی کردیم.
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: ما باهم دیدار می کنیم تا مسیرهای جدید را برای روابط ایران و سوریه هموار کنیم.
المقداد درباره مذاکره مسئولان سوریه و ترکیه نیز گفت: دیدار روسای جمهوری سوریه و ترکیه به حل و فصل مسائل اختلافی بستگی دارد.
وی افزود: برای انجام دیدارها در سطوح عالی با مسئولان ترکیه ابتدا باید فضای مناسب فراهم شود.
المقداد بیان کرد: بدون پایان یافتن اشغالگری نمی توان از بازگشت روابط با ترکیه به حالت طبیعی سخن گفت و هر دیداری با طرف ترکی باید براساس احترام به حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی سوریه و پایان اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم باشد.
وی گفت: ما از سال ۲۰۱۱ تاکنون در تمام اقدامات و تحرکات خود برای پایان دادن به تروریسمی که باعث برهم خوردن روابط ما با ترکیه شده است، تلاش کرده ایم.
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: غارت منابع نفتی و محصولات کشاورزی سوریه توسط آمریکا، مانعی برای تامین احتیاجات ملت سوریه است.
المقداد افزود: هماهنگی ما با جمهوری اسلامی ایران درباره همه موضوعات منطقه ای و بین المللی، نشان دهنده پایبندی ایران به حفظ یکپارچگی سوریه است.
وی بیان کرد: ما و ایران بار دیگر بر ایستادگی و حمایت از ملت فلسطین تاکید و جنایت های اشغالگران صهیونیست و حامیان آن را محکوم می کنیم.
المقداد اضافه کرد: رئیس جمهوری نیز بار دیگر موضع سوریه را درباره جنایت های رژیم صهیونیستی تکرار کرد.
وی گفت: سوریه شهدا و تجاوز و دست اندازی دشمن به خاک خود را فراموش نمی کند و به تجاوزهای رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

امیرعبداللهیان: روابط ایران و سوریه در بهترین وضعیت قرار دارد

وزیر امورخارجه کشورمان نیز در نشست خبری با فیصل المقداد همتای سوری خود، گفت: روابط ایران و سوریه در بهترین وضعیت قرار دارد و خواست مسئولان دو کشور رساندن روابط اقتصادی و تجاری به سطح روابط سیاسی است.

حسین امیرعبداللهیان افزود: رئیس جمهوری سوریه از آیت الله رئیسی برای دیدار از دمشق دعوت کرد و تمام تلاشمان را برای انجام این سفر به کار می گیرم.

وی اضافه کرد: توافقنامه های مختلفی میان دو کشور امضا شده است که اجرا می شود و در این سفر نیز با وزیر خارجه سوریه برای تمدید سند همکاری های راهبردی طولانی مدت دو کشور به توافق رسیدیم و در آینده نزدیک امضا می شود.

امیرعبداللهیان گفت: در دیدار با رئیس جمهوری سوریه موضوعات دوجانبه، راهبردی، منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام دو طرف را بررسی کردیم که دیدگاه های دو طرف همسان بود. 

وی بیان کرد: حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی کشورها باید محترم شمرده شود و ما به تلاشهای دیپلماتیک خود برای نزدیک کردن و حل و فصل مشکلات و اختلافات میان سوریه و ترکیه ادامه می دهیم. 

وزیر امورخارجه گفت: هنگامی که احساس کردیم احتمال دارد که نیروهای ترکیه به شمال سوریه حمله کنند، برای جلوگیری از این اقدام به موضوع ورود کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: بسیار خرسند هستیم که تماس های ما با سوریه و ترکیه به سنگین شدن کفه گفت و گوها میان دو کشور منجر شد. 

وی اضافه کرد: همکاری میان تهران و دمشق در همه زمینه ها بویژه در زمینه انرژی ادامه دارد و رایزنی هایی درباره ایجاد نیروگاه های حرارتی در سوریه انجام شد.


  • نویسنده :
  • منبع :