سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۲۲ مورخه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «ضرورت صرفه‌جویی همگانی در مصرف گاز» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

بخش خانگی در میان بخش‌های اقتصادی کشور، از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نهایی انرژی است و شدت انرژی آن، برخلاف سایر بخش‌ها، روندی صعودی دارد. خانواده‌ها از انواع حامل‌های انرژی برای روشنایی منازل، استفاده از وسایل و تجهیزات الکتریکی، ایجاد حرارت و برودت، پخت‌وپز و دیگر موارد استفاده می‌کنند. حدود ۳۴ درصد حامل‌های انرژی کشور مانند برق، گاز طبیعی و سایر فرآورده‌های نفتی در خانواده‌ها مصرف می‌شود. این مقدار مصرف، درصد قابل توجهی است. تقریباً ۷۵ درصد این سبد انرژی را گاز طبیعی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تشکیل می‌دهد. برای روشن شدن سهم گاز طبیعی که به‌صورت غیرمستقیم در سبد انرژی کشور قرار دارد، کافی است بدانیم گاز طبیعی سوخت اغلب نیروگاه‌های تولید برق است، به این معنا که سوخت اصلی نیروگاه‌ها برای تولید برق، گاز طبیعی است. از این رو نقش گاز طبیعی به‌عنوان محور توسعه و رونق تولید به همراه ارائه خدمات و رفاه هموطنان حائز اهمیت فراوان است، بنابراین مصرف بهینه انرژی برای استفاده از این نعمت خدادادی یک ضرورت بسیار مهم در موقعیت حساس کنونی است.
به گزارش شانا، ایران ۶.۷ برابر بیشتر از سرانه مصرف گاز دنیا و سه برابر بیشتر از کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کند.
متوسط سرانه مصرف گاز در ایران ۶.۷ برابر سرانه مصرف دنیاست، یعنی بیش از ۶ برابر متوسط دنیا گاز مصرف می‌کنیم و مصرف انرژی‌مان مبتنی بر گاز است. درباره اتحادیه اروپا، این عدد سه برابر است؛ یعنی سرانه مصرف در ایران سه برابر سرانه مصرف در کل اتحادیه اروپاست. به عبارت دیگر در ایران به ازای هر یک نفر جمعیت سه برابر میزان کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌شود.
کشورهای پیشرفته که اتفاقاً بسیاری از آن‌ها از فقر منابع انرژی رنج می‌برند، در هر ساخت‌وسازی ابتدا مصرف انرژی را در نظر می‌گیرند. آن‌ها حتی برای ساخت یک خانه ابتدا به منابع انرژی آن فکر می‌کنند و تلاش می‌کنند از تکنولوژی‌های به روز و مناسبی استفاده کنند تا مانع هدررفتن انرژی شوند.
اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگسازی پایدار می‌باشد و این خود نیازمند راهکاری است تا همه افراد جامعه خود جوش و از درون الزام به رفتارهای اصلاحی در مصرف را احساس کنند و به تدریج این رویه نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتاً به یک فرهنگ عمومی در تمامی عرصه‌ها تبدیل شود. اصلاح الگوی مصرف یعنی رهایی از عادت‌های غلط در مصرف انرژی است. توجه به این امر ضروری است که مدیریت مصرف باید از دیدگاه سنتی خارج شده و دیدگاه جامع و کامل مهندسی (با محوریت دانش و خرد جمعی) پیدا کند. در واقع فرهنگ مهندسی مدیریت مصرف باید در تمامی زمینه‌ها در منازل، مدارس، دانشگاه‌ها، صنایع، کشاورزی، مکان‌های خدمت‌رسانی و کسب درآمد، نیروگاه‌ها، اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و... جاری گردد.


  • نویسنده :
  • منبع :