19 دی: معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن نگران رابطه بین ایران و روسیه است.

به گزارش اوکرینفورم، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نگرانی واشنگتن از تعمیق روابط ایران و روسیه گفت که آمریکا تولیدات موشکی مسکو در خاک این کشور را رصد و تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

شرمن به همراه کالین کال، معاون سیاسی پنتاگون در جمع خبرنگاران در مرکز رسانه‌ای خبرگزاری ملی اوکراین (اوکرینفورم) پاسخگوی سوالات بودند.

کالین مدعی شد که روسیه همچنان به توسل به ایران و کره شمالی ادامه می‌دهد زیرا با کمبود شدید توانمندی‌های موشکی و پهپادی مواجه شده است.

وی در ادمه مدعی شد: بی‌پرده بگویم، این حقیقت که روسیه به ایران و کره شمالی متوسل شده، نشان‌دهنده استیصال مسکو است. در زمینه پهپادی، فکر می‌کنم ایران و روسیه روابط خود را تعمیق کنند زیرا مسکو به طور فزاینده به کمک سایر کشورها نیاز دارد تا کمبودهای تسلیحاتی خودش را جبران کند.

شرمن نیز با اشاره به نگرانی آمریکا از این تعمیق روابط، گفت که واشنگتن تولیدات موشکی روسیه در خاک مسکو را رصد و تحریم‌های بیشتری اعمال خواهد کرد.

همچنین جاناتان فینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که رویکرد آمریکا تنها بر پایه تحریم نبوده و اقداماتی در حوزه کنترل صادرات را هم در بردارد تا از این طریق توانایی روسیه برای تهدید نه تنها اوکراین بلکه سایر کشورهای همسایه، محدود شود.

این ادعاها در حالی مطرح شده که هم ایران و هم روسیه به دفعات ارسال پهپاد از تهران به مسکو براس استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و تهران این اتهامات را بهانه آمریکا و غرب برای توجیه کمک نظامی و غیرنظامی خود به اوکراین توصیف کرده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :