19 دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ با توجه به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای، نسل جدید کشاورزان قمی که بیشتر فرزندان کشاورزان با سابقه استان هستند با ارائه آموزش‌های علمی و عملی به سمت احداث گلخانه در زمین‌های خود و تولید محصول از این طریق هدایت می‌شوند.
محمد علی سلامی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: آموزش روش‌های گلخانه‌داری و کشت در آن، به کشاورزان نسل جدید یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و ما امیدواریم با انجام این دست اقدامات طی سال‌های آینده شاهد گسترش روزافزون کشت‌های گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان باشیم.
وی افزود: از آنجا که روش‌ کشت در محیط گلخانه با شیوه‌های سنتی تفاوت دارد،‌ برای علاقه‌مندان به احداث گلخانه در قم و حتی افرادی که سال‌هاست گلخانه دارند و اکنون می‌خواهند با استفاده از روش‌های جدید سطح تولید محصول خود را افزایش دهند، دوره‌های آموزشی به صورت میدانی برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: احداث گلخانه نیاز به صرف هزینه‌های قابل توجهی دارد،‌ به همین دلیل بهتر است محصولات صادراتی در آن تولید شود که می‌تواند درآمد خوبی برای بهره‌برداران به همراه داشته باشد؛ در همین راستا باید توجه داشت عرضه موفق محصولات گلخانه‌ای تولید شده در قم به بازارهای جهانی نیازمند حفظ کیفیت و قابلیت رقابت‌پذیری با محصولات مشابه است.
سلامی تاکید کرد:‌ درکشت‌های گلخانه‌ای امکان مدیریت مصرف آب و همچنین کنترل شرایط دمایی تا حد زیادی وجود دارد و به همین دلیل توسعه این روش کشت در استان قم که همواره با محدودیت منابع آبی و تنش‌های دمایی در مواقع مختلف سال مواجه‌است، اقدامی موثر برای حفظ سطح تولید محصولات کشاورزی به حساب می‌آید.

  • نویسنده :
  • منبع :