سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۲۴ مورخه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «هوای شهرها فاجعه‌بار است» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها در کنار سرما آلودگی هوا دغدغه مهم مردم شده است. اوایل آبان ماه بود که ناسا اعلام کرد، براساس تصاویر ماهواره‌ای، یک ابر پنج کیلومتری متان بر فراز جنوب شهر تهران دیده می‌شود. بررسی آدرسی که ناسا داده بود به مجتمع دفن زباله آرادکوه می‌رسد که سال‌هاست محل دپو و سوزاندن زباله‌های شهر تهران است.
بعد از انتشار خبر ناسا، معاون سازمان پسماند شهرداری وجود ابر متان در آرادکوه را تکذیب کرد اما همزمان رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خبر ناسا را تأیید کرد. ولی زاکانی با این ادعا که همه چیز ناسا دروغ است و این موضوع نیز دروغ است! جنجال رسانه‌ای را رقم زد.در واکنش به سخنان زاکانی پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: از نظر علمی قطعاً هر مرکز دفن زباله‌ای گاز متان متصاعد می‌کند و این مسئله محرز و غیر قابل انکار است، در تهران نیز مرکز دفن آرادکوه به علت حجم زیاد پسماند و سابقه 60 تا 70 ساله کاملاً برای متصاعد کردن متان مساعد است، چون در روند دفن پسماند فرایندهای بیولوژیکی ایجاد و موجب انتشار گاز متان می‌شود.
همزمان با هفته پاک دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه بررسی «قانون هوای پاک» بیان کرد: امروزه یکی از معضلات و مشکلات اساسی که در تهران و سایر کلان شهرها با آن مواجه هستیم و به عنوان یک مطالبه و دغدغه عمومی و تقاضاهای کثیری از عامه جامعه به دست ما رسیده، بحث هوایی است که با آن مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه خساراتی که از بابت هوای آلوده متحمل می‌شویم بسیار کلان و نامحدود است، گفت: مشاهده می‌کنیم که در پی آلودگی هوا چه امراض و بیماری‌هایی را در سطح جامعه گسترش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه هوای تهران فاجعه بار است، گفت: در روزهای گذشته حتی فاصله ۲۰۰ متری قابل مشاهده نبوده است. به آمار بیمارستان‌ها مراجعه کنید که چه تعداد از مردم به دلیل تنفس این هوای آلوده بستری شدند. چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟
«عباس شاهسونی» رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت هم با بیان اینکه در سال جاری بیش از دو برابر اعلام شرایط اضطرار در شهرهای بزرگ و کلانشهرها افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال گذشته مرگ منتسب با آلودگی هوا در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده و تقریباً ۱۲.۶ درصد از مرگ‌ها منتسب به ذرات معلق pm2.5 بوده و هزینه اقتصادی آن نیز تقریباً ۸.۲ میلیارد دلار است.



  • نویسنده :
  • منبع :