19 دی: وزیر خارجه عراق در سخنانی گفت که بغداد چالش امنیتی مشترک با ایران و ترکیه درباره گروه‌های تروریستی را روی میز گفت‌وگو قرار داده است.
به گزارش سایت رسمی وزارت خارجه عراق، فواد حسین وزیر خارجه عراق در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس در میزگردی تحت عنوان «خاورمیانه، محل ملاقات یا سرزمین نبرد» با حضور فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و کایسی اولنکرین وزیر دفاع هلند، محمد العسیس وزیر دارایی اردن و هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن مشارکت کرد.
فواد حسین در این نشست اظهار کرد که عراق از سال ۲۰۰۳ راه دموکراسی را برای تعامل با اوضاع داخلی کشور و ایجاد ارتباط میان سیاست داخلی و منطقه‌ای برای مقابله با تنش‌های منطقه در پیش گرفته است.
وی گفت که در پرونده گروه‌های تروریستی مشکلاتی درباره حملات به خاک عراق با ترکیه و ایران وجود دارد.
فواد حسین تصریح کرد: دولت عراق چالش امنیتی مشترک بین بغداد، تهران و آنکارا در رابطه با این گروه‌ها و سازمان‌ها و همچنین آماده‌سازی چشم‌اندازی برای پایان دادن به حضور آنها با توجه قانون اساسی کشور را روی میز گفت‌وگو قرار داده است.
این مقام عراقی ادامه داد: زبان گفت‌وگو تنها راه حل مشکلاتی است که باید از داخل خود کشورهای همسایه و برخی از آنها توسط دولت عراق حل و فصل شود.
وزیر خارجه عراق در ادامه خواستار دستیابی به این مهم از طریق گفت‌وگوهای فشرده و به شیوه مشارکتی شد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که بقای اردوگاه‌ها در سوریه به ویژه مناطق نزدیک مرز عراق که عناصر تروریستی داعش در آن حضور دارند، تهدیدها و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که مایه نگرانی دولت عراق است.
فواد حسین همچنین تاکید کرد: امنیت عراق بر امنیت منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد و همینطور امنیت منطقه‌ای هم بر عرصه داخلی تاثیرگذار است، ما باید از طریق بکارگیری ابزار گفت‌وگو در کاهش‌ تنش‌ها برای امنیت منطقه‌ای تلاش کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :