19 دی: رئیس دومای فدراسیون روسیه گفت: تحریم های ایالات متحده آمریکا و دست نشاندگان آنها علیه ایران و روسیه باعث انسجام دو کشور می شود.
ویاچسلاو والودین روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک روسای پارلمان‌های دو کشور گفت: این جلسه در چارچوب کمیسیون مشترک و سطح عالی برگزار شد و مسائلی که دارای یک محتوای قابل درک و فهم برای هر دو طرف باشد در این کمیسیون بررسی می شود.
رییس دومای روسیه با اعلام اینکه روابط تهران و مسکو وارد سطح عالی شده و در سطوح مختلف گسترش یافته است، افزود: در جلسات مشترک، مسایلی که مورد دغدغه اتباع و دولت های ایران و روسیه است، مورد بررسی قرار می گیرد.
والودین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه بیان داشت: تحریم های ایالات متحده آمریکا و دست نشاندگان آنها علیه دو کشور باعث انسجام ایران و روسیه می شود.
وی با بیان اینکه جلسه برگزار شده روسای مجلس دو کشور شفاف و صادقانه بود، گفت:ما در مورد همه مسائل صحبت کردیم و زوایای حاد را نادیده نگرفتیم در مورد آنها تصمیمات لازم را گرفتیم نمایندگان قوه مجریه دو کشور هم در این کمیسیون حضور داشتند ما این کار را ادامه خواهیم داد.
رئیس دومای روسیه از مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا چهارمین جلسه کمیسیون عالی همکاری پارلمان‌های دو کشور را سال آینده در مسکو برگزار کنند.
وی مذاکرات صورت گرفته را اعتمادآمیز توصیف کرد و گفت: ما مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه را با هم بررسی کردیم ومتوجه شدیم که از ظرفیت های پارلمانی دو کشور به صورت کامل استفاده نمی کنیم و قرار گذاشتیم که کمیته های ذی ربط دو پارلمان با هم در تماس باشند و همکاری‌های خود را گسترش دهند و از فرصت های پیش آمده استفاده کنند.
وی روابط ایران و روسیه را توسعه یافته عنوان کرد و گفت: وقتی ما در مورد روابط صحبت می کنیم این روابط باید بر اساس اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورها و سودمندی متقابل باشد.
رییس دومای روسیه با اشاره به تدوین قرارداد جامع بین دو کشور در این سفر افزود: این قرارداد سطح روابط دو کشور را گسترش خواهد داد و ما به تفاهم و همکاری جامع تری دست پیدا خواهیم کرد.
والودین تصریح کرد:رییس جمهور دو کشور آهنگ و پویایی توسعه روابط دو کشور را مشخص می‌کنند ما هم باید در چارچوب روابط همکاری‌های پارلمانی به دنبال فرصت های جدید باشیم و به دنبال این باشیم که این همکاری ها را با محتوای جدید غنی کنیم و تلاش کنیم به اهدافی دست پیدا کنیم که مورد توجه دو کشور است.
وی افزود: امیدواریم هیات پارلمانی ایران در سال ۲۰۲۳به مسکو بیایند و در کنفرانس امنیت شرکت کنند.
این مقام بلند پایه روس با تشکر از رییس مجلس شورای اسلامی به خاطر میزبانی این جلسه اظهار داشت:ما خواستار یک ساختار عادلانه در جهان هستیم ما خواهان یک جهان چند قطبی هستیم، ما خواهان این هستیم که کشورهای مستقل باشند چون در چارچوب کشورهای مستقل است که انسان‌ها می‌توانند به صورت آزادانه توسعه پیدا کنند.
وی اضافه کرد: کشوری که استقلال و حاکمیت خود را از دست دهد اتباع آن کشور محکوم به پیروی از دین، فرهنگ، سنت، تاریخ و زبان آن کشوری که آنها را به بردگی کشیده است، مامخالف هژمونی هستیم و اعتقاد داریم که تمام پارلمان ها با هم منسجم شوند و مخالفت خود را با اینگونه سیات ها نشان دهند مردم باید در چارچوب استقلال بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.
به گزارش ایرنا، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه و هیأت همراه که شب گذشته (دوم بهمن ماه) به ایران سفر کرده است، شامل جمعی از رؤسای کمیسیون‌های دوما و تعدادی از معاونان وزرای کشور روسیه در حوزه انرژی، تجارت، حمل و نقل و کشاورزی برای حضور در سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی مجالس ایران و روسیه هستند.
بررسی اجرایی سازی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای تجاری، اقتصادی در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و مبادلات بانکی بین دو کشور، مهم‌ترین هدف برگزاری این کمیسیون عالی مشترک است.
  • نویسنده :
  • منبع :