سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۳۰ مورخه ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «خطاهای محاسباتی پوتین» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

پوتین از تابستان گذشته عرضه گاز طبیعی به اروپا را متوقف کرده است به این امید که اروپایی‌ها در زمستان لرزان و بدون گرما رهبران خود را برانگیزند و ادامه حمایت از اوکراین را از نظر سیاسی غیرممکن سازند.
این تهدیدی قوی بود. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۳ درصد گاز روسیه به اروپا صادر شد. مجموع صادرات جهانی روسیه به ۷ میلیون بشکه نفت در روز و ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال حدود نیمی از درآمد فدرال روسیه را تشکیل داده بود. حتی مهم‌تر از آن صادرات کالاهای روسیه نقش مهمی در زنجیره تأمین جهانی داشت: اروپا برای ۴۶ درصد از کل عرضه گاز خود به روسیه متکی بود با سطوح وابستگی قابل مقایسه با سایر محصولات روسیه از جمله فلزات و کود.
اکنون با نزدیک شدن به یک سالگی تهاجم پوتین علیه اوکراین آشکار شده است که روسیه برای همیشه قدرت اقتصادی پیشین خود را در بازار جهانی از دست داده است.
زمستان وحشتناک برای اروپا فرا نرسید و استفاده حداکثری پوتین از اهرم انرژی بدون هیچ‌گونه اتفاق خاصی سپری شد. همان‌گونه که در اکتبر گذشته به درستی پیش بینی کرده بودم بزرگترین قربانی بازی پوتین در زمینه گاز کشور روسیه بود. اهرم گاز طبیعی پوتین اکنون وجود ندارد، زیرا جهان و مهم‌تر از همه اروپا دیگر به گاز روسیه نیازی ندارند.
هیچ بازاری هم امروز برای روسیه وجود ندارد که بتواند چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد متر مکعب را جایگزین کند: چین ظرفیت خط لوله لازم برای برداشت بیش از یک دهه را در اختیار ندارد و در هر صورت منابع انرژی داخلی و متنوع را ترجیح می‌دهد. این در حالی است که فناوری عقب مانده روسیه امکان توسعه را غیر ممکن می‌سازد.
پوتین خطاهای محاسباتی زیادی داشت. از دست کم گرفتن مردم اوکراین گرفته تا دست کم گرفتن اتحاد جمعی و قدرت اراده غرب برای مقابله با تجاوز نیروهای روسیه.


  • نویسنده :
  • منبع :