19 دی: رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره مساله تغییر استانداردهای کیفیت هوا گفت: نمی‌توان استانداردها را تغییر داد چراکه در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد.
سحر تاج‌بخش در یک برنامه تلویزیونی درباره مساله تغییر استانداردهای کیفیت هوا گفت: نمی‌توان استانداردها را تغییر داد چراکه در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد. به طور مثال اگر در حال حاضر در شاخص ۱۵۰ مدارس تعطیل می‌شوند از شاخص ۲۰۰ به بعد مدارس تعطیل شوند.
وی یادآور شد: نکته مهم این است که این تغییرات در سلامت مردم تاثیرات منفی دارد. چراکه آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آنها تاثیرگذار است. اما دائما هم نمی‌توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد چراکه با تعطیلی‌های پی در پی در امور کشور مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است.
تاج‌بخش درباره اینکه آیا در فصل بهار و تابستان مجددا خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود یا خیر، گفت: با توجه به اینکه خیزش گرد و خاک به منابع مختلفی از جمله داخلی و خارجی وابسته است و رودخانه‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارند، خشک شده‌اند در بهار و تابستان احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از منابع داخلی همچون تالاب‌های خشک شده نیز وجود دارند که با وزش باد خیزش گرد و خاک اتفاق می‌افتد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت بارندگی‌ها طی سه هفته اخیر نیز اظهار کرد: این بارندگی‌ها در سطح کشور در شرایط مناسبی بودند. اگرچه بارندگی‌ها به طور کلی کمتر از نرمال هستند اما پیش‌بینی می‌شود که طی هفته‌های آینده به حد نرمال برسند. با وجود بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد نیمه شمالی کشور حتی استان‌های ساحلی وضعیت مناسبی ندارند.
وی افزود: این در حالی است که پاییز سال جاری نیز کم‌بارشی شدیدی وجود داشت و طی دو سال گذشته هم خشکسالی در کشور حاکم بود بنابراین کشاورزان در شمال کشور وضعیت خوبی ندارند اما به دلیل اینکه بارندگی‌ها در جنوب کشور تمرکز داشتند استان‌های جنوبی به‌خصوص استان بوشهر وضعیت مناسبی دارند.
تاج‌بخش درباره بارش‌های ماه‌های آینده گفت: طی ماه‌های آینده قطعا بارش‌هایی خواهیم داشت و به حد نرمال نیز خواهند رسید اما الگوهای آن‌ها نیز همچون سه هفته گذشته است و تمرکز در جنوب کشور خواهد بود. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا نیمه‌های اردیبهشت نیز این بارش‌ها با همین الگو در جنوب کشور حتی تا بیش از حد نرمال و در شمال کشور کمتر از نرمال خواهد بود و شرایط توزیع بارش‌ها اصلا مناسب نیست. حتی در بارش های هفته آینده نیز تمرکز بیشتر در جنوب کشور خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :