19 دی: مدیرکل گمرکات قم گفت: صادرات این استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه به نسبت سال گذشته با بیش از ۲۴ درصد رشد همراه بوده و به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده‌است.
اسفندیار دریکوندی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: در ۱۰ ماه سپری شده از سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۲۰ هزار تُن کالا در قالب ۶ هزار و ۸۹۷ اظهارنامه به ارزش ۲۸۸ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۴۹ دلار از طریق گمرکات قم به کشورهای هدف صادر شده‌ که نشان دهنده رونق فعالیت‌های تجاری در استان است.
وی افزود: کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه،‌ امارات، ترکمنستان، پاکستان، روسیه، ازبکستان، آذربایجان، گرجستان، سوریه، هند، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، عمان، لبنان، کنیا، یونان، رومانی، کویت، چین، اسپانیا و بلغارستان عمده کشورهایی هستند که محصولات تولید شده در قم به آن‌ها صادر شده‌است.
وی با اشاره به تنوع بالای کالاهای صادراتی استان، ادامه داد: در میان کالاهایی که از گمرکات قم به بازارهای جهانی صادر می‌شود، محصولات مختلفی از انواع مواد غذایی گرفته تا مواد و کالاهای صنعتی دیده می‌شود و این موضوع نشان دهنده ظرفیت‌های قابل توجه واحدهای صنعتی استان در تولید محصولات صادراتی است.
دریکوندی گفت:‌ گمرکات قم در زمینه واردات کالاهای مورد نیاز مردم و همچنین لوازم و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی نیز عملکرد مناسبی دارد و در همین رابطه از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه، ۵۸ هزار و ۵۴۲ تُن کالا در قالب ۲ هزار و ۸۲۹ اظهارنامه و ارزش ۳۰۶ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۸۵ دلار از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده‌است.
وی تاکید کرد: علاوه بر گمرک قم، گمرک منطق ویژه اقتصادی سلفچگان نیز با دراختیار داشتن امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز فعالیت‌های تجاری آمادگی دارد تا در زمینه صادرات و واردات انواع کالاها همراهی لازم را با فعالان اقتصادی استان و دیگر مناطق کشور، داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :