19 دی: محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با اشاره به روابط بسیار خوب کنونی عراق با ایران و ترکیه، گفت: دولت ما سعی می‌کند با حفظ تعادل در سیاست خارجی‌اش بتواند روابط خوبی با ملت‌ها و کشورهای برادر و همسایه خود داشته باشد.
السودانی رو جمعه در گفت وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ درباره سفرش به فرانسه و امضای توافقنامه با مکرون افزود: سفر ما به فرانسه یک تغییر چارچوب در روابط عراق و فرانسه و تعیین یک مسیر راهبردی است که در واقع از طریق امضای یک قرارداد مشارکت راهبردی حاصل شده و این توافقنامه در واقع یک استراتژی است که شامل ۵۰ ماده است و همه بخش‌های اقتصادی، امنیتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهد.
وی افزود: این قرارداد طیف وسیعی از اقلام و چارچوب‌ها را شامل می‌شود که بخشی از آن مربوط به امنیت است؛ برای مثال مهمات و سلاح‌هایی که برای نیروهای امنیتی خود به آنها نیاز داریم زیرا نیروهای امنیتی ما تجربیاتی در زمینه استفاده از سلاح‌های فرانسوی دارند.
نخست‌وزیر عراق در ادامه درباره صحبت‌های اخیر خود در مورد لزوم ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به دلیل تداوم تهدید داعش و این حقیقت که برخی از گروه‌های عراقی مخالف این حضور هستند توضیح داد و گفت: موضع صریح و آشکار ما این است که عراق به نیروهای رزمی خارجی نیاز ندارد اما ما نه‌ تنها به همکاری با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بلکه به تمام کشورهایی که علیه داعش تلاش و فعالیت می‌کنند، نیاز داریم.
السودانی تصریح کرد: جنگ علیه تروریسم با جنگ‌های متداول متفاوت است، در حالی که هیچ فعالیت مشهود و میدانی وجود ندارد اما گروه‌هایی هستند که از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شوند، فعالیت‌هایی در خارج از مرزهای عراق دارند که نه تنها امنیت عراق بلکه امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند.
نخست‌وزیر عراق گفت: بنابراین در کل منطقه همکاری نیروهای امنیتی ما و نیروهای امنیتی دوستان ما برای شناسایی تروریست‌ها و فعالیت‌های آنها و حمایت‌کننده‌های مالی آنها بسیار مشهود است. ما نیاز به نوع جدیدی از روابط داریم که مبتنی بر همکاری و کار مشترک و تبادل اطلاعاتی و همچنین بر اساس حفظ امنیت هوایی، زمینی و دریایی عراق استوار است.
وی در ادامه درباره اینکه آیا با توجه به نیاز امنیتی، در آینده هیچ محدودیتی برای حضور نیروهای خارجی وجود نخواهد داشت، افزود: در حقیقت شورای امنیت ملی عراق این پرونده را هدایت می‌کند و این شورا است که بخش‌های همکاری ما علیه داعش و حفظ حاکمیت ملی عراق را مشخص می‌کند.
السودانی همچنین در مورد اینکه برخی از گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف دولت او اعلام کرده‌اند که کاملاً با حضور آمریکا در عراق مخالفند و حتی برخی از آنها در گذشته به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند و نگرانی از تکرار این حملات، توصیح داد و گفت: بیش از هر چیز اینکه موضع رسمی برای همه نیروهای سیاسی که چه در داخل مجلس یا دولت باشند یا خارج، این است که آنها به دلیل حفظ حاکمیت عراق اجازه حضور نیروهای رزمی خارجی را در خاک این کشور نمی‌دهند. این موضعی مردمی است که مورد توافق همه نیروهای سیاسی است و همه در صحبت‌هایشان این موضوع را تایید کرده‌اند.
وی افزود: مواضع ما در مورد این پرونده حساس بسیار روشن و صریح است. این پرونده برای امنیت حاکمیت عراق بسیار مهم است و این یک مطالبه مردمی و همچنین مطالبه قانون اساسی است.
السودانی در ادامه درباره افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران به دلیل عدم دسترسی به نتیجه‌ای روشن در مذاکرات هسته‌ای، اعمال تحریم‌های بیشتر غرب علیه ایران به دلیل اعتراض‌های داخلی و ادعای نقش سلاح‌های ایرانی در اوکراین و نقش منفی این تنش‌ها بر دولت عراق گفت: من فکر می‌کنم هر تنشی میان آمریکا و ایران بر عراق اثر منفی خواهد گذاشت و به همین دلیل است که دولت ما سعی می‌کند با حفظ تعادل در سیاست خارجی‌اش بتواند روابط خوبی با ملت‌ها و کشورهای برادر و همسایه خود داشته باشد.
نخست‌وزیر عراق همچنین در مورد نقش میانجی عراق در مذاکرات بین ایران و عربستان و احتمال گفت‌ وگوهای دوباره این دو کشور با میانجی‌گری بغداد افزود: از اولین روزهایی که در دفتر نخست‌وزیری عراق مستقر شدم، درباره این پرونده و نزدیک کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی بسیار جدی بودم چرا که ما بسیار علاقه‌مند به ایجاد و حفظ این رابطه و همکاری بین کشورهای منطقه هستیم تا تنش‌ها در منطقه را از بین ببریم و به امنیت و ثبات در کل منطقه برسیم.
السودانی گفت: از سوی دیگر ما از طرف این کشورها نشانه‌های مثبت و اطمینان‌بخشی دریافت کرده‌ایم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله به زودی ملاقات بین ایران و عربستان را در بغداد ترتیب خواهیم داد.
نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: هر دو کشور مایل به از سرگیری گفت‌ وگوها با میانجی‌گری ما هستند. آنها در بغداد حضور داشتند و خودم هم در جریان دو کنفرانس در امان این شانس را داشتم که در این مورد گفت‌ وگوهایی را داشته باشم و فکر می‌کنم که هر دو کشور علاقه به تشکیل و تداوم این جلسات با همکاری عراق دارند.
السودانی در ادامه درباره حملات ترکیه و ایران به گروه‌های کُرد در داخل خاک عراق اشاره کرد و گفت: این قابل قبول نیست و ما رسما مخالفت خود را در مقابل این اقدامات اعلام و در این خصوص موضع‌گیری کرده‌ایم.
وی افزود: همچنین در این خصوص به شورای امنیت گزارش ارائه و در سازمان ملل جلساتی در رابطه با این موضوع برگزار شد. ما هیچ‌گونه حمله‌ای به حاکمیت عراق را نمی‌پذیریم و به دنبال هرگونه ابزار دیپلماتیک برای توقف این نقض حاکمیت هستیم و معتقدیم که گفت‌ وگو راهی برای برقراری ارتباط با ایران و ترکیه برای حل این مشکلات است.
نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: البته در این باره فقط به اقدامات دیپلماتیک بسنده نکردیم و با شورای امنیت ملی کشور نیز گفت‌ وگوهایی را انجام دادیم. ما روی حضور مرزبانان برای تامین امنیت مرزها و جلوگیری از هرگونه حمله به عراق تمرکز کرده‌ایم و فکر می‌کنم در حال حاضر روابط بسیار خوبی با ایران و ترکیه داریم و این نوع روابط، راه‌حل این مشکل و احترام به حاکمیت ملی عراق خواهد بود.
السودانی همچنین در مورد تصمیم دیوان عالی عراق مبنی بر قطع انتقال درآمدهای مالی از سوی بغداد به اربیل و انتقاد شدید رهبران اقلیم کردستان از این تصمیم و احتمال تاثیر منفی این موضوع بر روابط اربیل و بغداد و متزلزل شدن ثبات سیاسی عراق و اینکه پیش از این اعلام کرده بود که می‌خواهد یک بار برای همیشه این موضوع را حل کند، گفت: دولت من در رابطه با این موضوع سخت در تلاش است تا این مشکل را که از مدت‌ها پیش وجود داشته است، حل کنیم.
وی افزود: در حال حاضر قرار است قانون بودجه را ارائه دهیم که بخش عمده‌ای از این انتقال مالی بر اساس قانون اساسی صورت گیرد. می‌خواهیم روی «قانون هیدروکربن» کار کنیم که روابط بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان و سایر استان‌هایی که تولیدکننده نفت هستند را سازماندهی می‌کند و این طبق قانون اساسی کشوری است که من به عنوان رئیس دولت آن انجام وظیفه می‌کنم.
السودانی در پایان گفت: من و هیات وزیران مشتاق هستیم خواسته‌ها و حقوق همه مردم عراق را برآورده کنیم و این مسئولیت اصلی و اخلاقی من است.

  • نویسنده :
  • منبع :