19 دی: استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین آمار مصدومان زلزله ۵.۹ ریشتری رخ داده در شهرستان خوی گفت: این حادثه ۸۱۶ مصدوم و سه نفر فوتی داشته است.
محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی که با موضوع زلزله خوی و با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد، افزود: اکیپ‌های مربوط به ارزیابی‌ها از سوی بنیاد مسکن و برخی نهادهای دیگر به صورت سه شیفته در این خصوص مشغول کار می‌شوند.
وی اضافه کرد: البته در کنار بررسی‌های کارشناسی باید اکیپ‌های ویژه در راستای اقناع سازی مردم در خصوص میزان خسارت‌ها فعالیت کنند چون نارضایتی برخی خانواده‌ها از میزان خسارت تعیین شده در زلزله‌های پیشین وجود داشت.
معتمدیان با اشاره به فوت سه نفر بر اثر زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی که یکی از آنها به علت سکته قلبی بوده است، ادامه داد: ۸۱۶ نفر هم تا صبح امروز به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۶۴ نفر به بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، ارومیه و سلماس ارجاع شده و ۶۰ نفر هم در خوی بستری هستند.
وی در خصوص وضعیت اسکان زلزله زدگان هم گفت: با توجه به تجربه ۲ زلزله پیشین در منطقه که طی سه ماه گذشته اتفاق افتاده است، هماهنگی خوبی بین نهادهای مسوول بود و اردوگاه‌ها و کمپ‌هایی برای اسکان اضطراری را برپا کرده‌ایم.
استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: البته در برخی روستاها که زیرساخت وجود نداشت، مجبور شدیم که چادرها را برپا کنیم که در این خصوص، تا صبح تیم‌های مربوطه در منطقه حضور داشتند و خدمت رسانی می‌کردند.
وی تاکید کرد: برآورد اولیه این است که واحدهای مسکونی ۷۰ روستا از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند که البته آسیب در مناطق شهری ما نسبت به ۲ زلزله قبل، بیشتر بوده و خسارت‌هایی در داخل شهر خوی و شهر فیرورق گزارش شده است.
استاندار آذربایجان غربی از وقوع بیش از ۴۰ زمین لرزه پس از زلزله ۵.۹ ریشتری در خوی تاکنون نیز خبر داد و گفت: با توجه به ترس ایجاد شده در مردم که برخی از آنها را وادار به خروج از شهر کرده بود، به شهرستان‌های سلماس و ارومیه فرمان آماده باش داده شد تا در صورت لزوم موضوع اسکان اضطراری را در دستور کار داشته باشند.
معتمدیان، سرمای استخوان سوز را یکی از مهمترین مشکلات منطقه زلزله زده عنوان کرد و ادامه داد: البته با حضور به موقع نیروهای امدادی، هلال احمر و نیروهای نظامی، اقدامات قابل توجهی برای اسکان و خدمت رسانی به زلزله زدگان انجام شده است.
وی در خصوص وضعیت زیرساخت های شهرستان خوی پس از زلزله نیز گفت: تخریب زیرساخت‌های برق را در شهر خوی، فیرورق و تعدادی از روستاها داشتیم که البته هشت صبح امروز، تمام روستاها و مناطق شهری برق وصل شده است.
معتمدیان افزود: در حوزه گاز هم یکسری اختلالات بود که به سرعت حل شد؛ مشکل آب در سطح شهرستان گزارش نشده و در پوشش اینترنتی هم اختلال‌هایی ایجاد شده بود که پوشش برقرار شده و مردم می‌توانند استفاده کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :