19 دی: تارنمای «نشنال اینترست» بامداد پنجشنبه با تاکید بر اینکه «برجام نمرده است» نوشت: یک شبکه قدرتمند از فعالان خواهان احیای آن است.
این تارنما نوشت که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین حامیان توافق هسته‌ای با ایران امیدوارند که روزی این توافق احیا شود.
بر اساس این گزارش، مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از اعلام مرگ برجام خودداری و صرفا به بیان این مساله اکتفا کرده‌اند که فعلا این توافق در کانون توجه آنها نیست.
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی گفت: دیپلماسی هرگز پایان نمی‌یابد اما ما در عین حال کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم.
نشنال اینترست نوشت: گروهی از فعالان مرتبط با جورج سوروس و چارلز کُخ میلیاردرهای آمریکایی در پشت صحنه تلاش می‌کنند تا زمینه را برای احیای گفت‌وگوها درباره برجام فراهم کنند.
تارنمای آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» چهارشنبه گزارش داد که این افراد در ماه دسامبر در «ملک راکفلر» در آمریکا دیداری در این مورد برگزار کردند.
در این گزارش آمده است: گروه‌هایی که در این تلاش مشارکت دارند عبارتند از شورای ملی ایرانیان آمریکا، صندوق برادران راکفلر، بنیاد جامعه باز، جی استریت و بنیاد موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی.
«مت داس» مشاور سابق سیاست خارجی برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریکا از طرف بنیاد کارنگی در این تلاش‌ها نقش دارد.
واشنگتن فری بیکن به نقل از یک منبع آگاه نوشت: فعالان سوم دسامبر (۱۲ آذر) در این جلسه راهبردی شرکت کردند. این جلسه در «مرکز پوکانتیکو» در ملک خانوادگی جان راکفلر در منطقه وسچستر نیویورک برگزار شد.
نشنال اینترست نوشت: توافق هسته‌ای با ایران در سطح ظاهری، متوقف شده است. اما دولت بایدن همچنان گزینه‌هایش را باز گذاشته است و یک شبکه سیاسی قدرتمند که تامین مالی خوبی هم دارد وزنه خود را در پشت این تلاش قرار داده است تا آمریکا را به توافق بازگرداند.

  • نویسنده :
  • منبع :